Sökning: "hermenutisk"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet hermenutisk.

  1. 1. Kunskapsdelning mellan erfarna och mindre erfarna medarbetare. : En kvalitativ studie om hur sjuksköterskor upplever att deras arbetsplats möjliggör kunskapsdelning mellan medarbetare.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jonna Svensson; Ebba Ekblad; [2023]
    Nyckelord :Kunskapsdelning; sjuksköterskor; samarbete; mentorskap; kollegialt lärande; tyst kunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur sjuksköterskor upplever att deras arbetsplats möjliggör kunskapsdelning mellan erfarna och mindre erfarna kollegor. Studien har en kvalitativ metod med en hermenutisk utgångspunkt. För att få empiri till studien genomfördes fem semistruktuerade intervjuer med sjuksköterskor. LÄS MER

  2. 2. Projekt Svensk : En kvalitativ studie om migranters identiteter och identitetsprocesser

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Khadra Abdullahi; Elvira Berg; [2023]
    Nyckelord :Identitet; migranter; integration; upplevelser; självbiografier.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att fördjupa kunskapen om hur migranter som kommer till Sverige från länder utanför EU upplever och beskriver sina identitetsprocesser. Vi har använt tre självbiografiska berättelser skrivna av personer med utländsk bakgrund: Sverigevänner (2019), Den udda fågeln (2022) och Min väg från flykting till hela Sveriges polis (2022). LÄS MER

  3. 3. Att orka vara elev. Pedagogiskt drama i värdegrundsarbetet

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Syrene Hägelmark; Birgitta Thim; [2005]
    Nyckelord :Pedagogic drama; Reflection; Fundamental values; Process during interviews; Compulsory school; Development of personality; Phenomenography; Democracy;

    Sammanfattning : SammanfattningUppsatsen är en fördjupning av en C-uppsats i ämnet pedagogiskt drama. Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur elever uppfattar ämnet samt att påvisa ämnets användbarhet i arbetet med värdegrunden i skolan. LÄS MER