Sökning: "ideella föreningar jönköping"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden ideella föreningar jönköping.

  1. 1. Redovisning i bostadsrättsföreningar : Från progressiv avskrivning till underskott?

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/IHH, Företagsekonomi

    Författare :Richard Nylén; Johannes Björk; [2017]
    Nyckelord :Bostadsrättsförening; Avskrivning; Redovisningsprinciper; Den Positiva Redovisningsteorin; Ideella organisationer; Finansiell läskunnighet;

    Sammanfattning : Från och med 2014 hade ett stort antal företag i Sverige en ny typ av regelverk att förhålla sig till i och med införandet av bokföringsnämndens K-regelverk för redovisning. Det var i samband med implementeringen av dessa som FAR- branschorganisationen för redovisningskonsulter, revisorer lönekonsulter och skatterådgivare, ifrågasatte huruvida progressiv metod för avskrivning på byggnad var tillåten. LÄS MER

  2. 2. Ekonomistyrning i en serviceproducerande ideell förening: En fallstudie av Friskis&Svettis Jönköping

    Magister-uppsats, IHH, Företagsekonomi

    Författare :Johanna Thideman; Marcus Fransson; [2011]
    Nyckelord :ekonomistyrning; ideell förening; måluppfyllelse; balanserat styrkort;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att analysera förutsättningarna för ekonomistyrning samt identifiera möjligheter att utveckla ekonomistyrningen i en serviceproducerandeideell förening. Bakgrund: Det finns flera olika typer av organisationer och för en majoritet är målet av finansiell karaktär. LÄS MER

  3. 3. Ekonomistyrning i Svenska fotbollsklubbar

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Mathias Loogna; Tomas Kaving; [2006]
    Nyckelord :Economic control; football; Club License; Nonprofit organization; Sportcompany; Ekonomistyrning; Fotboll; Elitlicens; Ideell Förening; Idrottsaktiebolag;

    Sammanfattning : Swedish clubfootball of today involves more money than ever before. This development depends on the higher interest for football in Sweden which generates more revenues from audience and TV-contracts, which leads to more money from sponsors and an increasing market for selling souvenirs. LÄS MER