Verktygen - Dator eller Penna?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Författare: Sven Abrahamsson; [2014-01-27]

Nyckelord: en-till-en; lärprocessen; digitalt lärande;

Sammanfattning: Syfte: Hur uppfattar elever att lärare använder datorn i undervisningen? Teori: Med en-till-en, den personliga datorn utmanas det traditionella lärandet. Ett digitaliserat lärande innebär att lärarna ska planera för lärande och inte för undervisning (Kroksmark, 2012). Metod: En kvalitativ intervjumetod, ostrukturerad intervju, användes för att samla in resultatet, som analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Fyra kategorier framkom: datorn i undervisningssammanhanget, instruktioner från lärare, elevernas interaktion med en-till-en och slutligen lärares bedömning av elevarbeten. Resultat: Studien visar att eleverna uppfattar att lärarna använder datorn till att visa film, visa Key-Notespresentationer vid genomgångar. Lärarna använder datorn för att skriva IUP (individuella utvecklingsplaner) och kommunicera med föräldrarna via Skoltorget eller klassbloggen. Lärarna ger instruktioner muntligt vid lektionens början eller skickar instruktioner via air-drop, (utbyte av dokument/information mellan två datorer), e-post eller lägger in instruktionerna på klassbloggen. Informanterna uppfattar att datorns mest används till att söka information och att skriva ner anteckningar på lektionerna. De uppfattar att effektiviteten ökat med hjälp av den personliga datorn. De ämnen de upplever att datorn används mest i är ämnena svenska och i de samhällsorienterade ämnena. Minst frekvent används datorn i de praktisk-estetiska ämnena samt matematik. Informanterna får i de flesta fall tillbaka sina arbeten via air-drop eller e-post. Lärarna ger feed-back genom att skriva kommentarer, på det inlämnade dokumentet. Några lärare väljer att skriva ut arbetet i pappersform och lämna tillbaka det till informanten med kommentarer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)