Inköparens roll för hållbara inköp : Möjligheter och begränsningar för att implementera hållbarhet i textila inköpsprocesser

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Att anamma hållbarhet och ta strategiska beslut har blivit allt viktigare för textilföretag idag då kraven på socialt och miljömässigt ansvar har ökat. Genom den roll som inköpare besitter och sin delaktighet i inköpsprocessen har de möjligheter att påverka flera beslut i företag som kan kopplas till hållbarhet. Trots detta är inköparens roll i textilföretags hållbarhetsarbete ett område som saknas i tidigare forskning. För att skapa mer hållbara inköpsprocesser krävs således en djupare förståelse för inköparens roll i textilföretag. Denna studie syftar därmed till att undersöka inköparens roll för hållbara inköp i svenska textil- och modeföretag genom att studera hur de kan påverka hållbarhetsbeslut och vad som påverkar deras möjlighet att arbeta med hållbarhet i inköpsprocessen. Teori: Studiens teoretiska referensram bygger på Van Weeles inköpsprocessmodell, inköpsorganisationsstruktur, sustainable supply chain management (SSCM) strategier samt intressentteorin. Metod: En etnografiskt inspirerad forskningsmetod har använts då materialet samlats in genom deltagande observationer och semistrukturerade intervjuer. Totalt bestod materialinsamlingen av intervjuer med sju inköpare från fyra textil- och modeföretag, samt åtta veckor av observationer inom inköpsfunktionen på ett av modeföretagen. Alla intervjuer spelades in, transkriberades och reducerades för att därefter analyseras genom en tematisk analysmetod. Resultat: Studien visar att arbete med social och miljömässig hållbarhet är en pågående process inom inköp och viktigt i alla led i textil- och modeföretagen. Arbetet syns i att studien identifierar fem SSCM-verktyg som inköparna använder sig av. Däremot har både organisationen och intressenter inflytande över inköparens möjlighet att påverka beslut kring hållbarhet i inköpsprocessen. Detta innefattar inköparens frihet i organisationen att ta beslut, de mål och krav företaget har, kundens villighet att betala mer, konkurrenters strategier samt leverantörers krav och utbud. Vidare spelar även inköparens egna intresse och kunskap om hållbarhet en avgörande roll. Diskussion: Studien bidrar till forskningen genom de tre områdena: inköparens strategiska roll för implementering av hållbarhetsstrategier, inköparens möjlighet i organisationen att ta beslut samt begränsningar för inköpare att välja mer hållbara inköpsalternativ. Slutsats: Genom att ta eget ansvar kan inköparen påverka hållbarhet i samtliga delar av inköpsprocessen. Detta innefattar att aktivt tänka på hållbarhet i alla beslut de tar, vara proaktiva och använda sig av de fem identifierade SSCM-verktygen. Samtidigt behöver de parera de begränsningar som finns. För att underlätta inköparens arbete är det viktigt att textil- och modeföretagen utvecklar kompatibla mål, utbildar inköparna i hållbarhet samt förenklar de hållbara processerna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)