Vem ska tala nu? : En undersökning av fördelningen av talutrymme under en lektion i svenska på gymnasiet

Detta är en Magister-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Helena Wennerström; [2015]

Nyckelord: genus; hjälplärare; jämställdhet; talutrymme;

Sammanfattning: Syftet med den här undersökningen är att undersöka hur talutrymmet fördelas vid en lärarledd lektion i svenska i en gymnasieklass. Den metod som används är en kvantitativ och till viss del kvalitativ metod. Resultatet visar att det är vanligast för både pojkar och flickor att ta ordet på eget initiativ och att läraren talar tre fjärdedelar av tiden och eleverna delar på den återstående fjärdedelen. Av det talutrymme som återstår till eleverna tar pojkarna tre fjärdedelar och flickorna får en fjärdedel. Flickorna tar således en sextondel av det sammanlagda talutrymmet på lektionen. Undersökningen visar även att det finns "hjälplärare" (Einarsson & Hultman 1984: 77, 78) Omräknat efter om de varit lika fördelning flickor och pojkar i klassen tar pojkarna 78% av elevernas talutrymme och flickorna 22%.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)