Vem bryr sig om elbolagens varumärken? En kvalitativ fallstudie om Öresundskrafts varumärkeskommunikation under en energikris

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Energikrisen har skapat osäkerhet för både energibolag och konsumenter. Kundnöjdhet och varumärkeslojalitet är avgörande för företags framgång. Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka fallorganisationen Öresundskrafts kommunikationsinsatser i syfte att upprätthålla varumärkeslojalitet och konsumenters attityder gentemot varumärket i en energikris. De huvudsakliga teoretiska ramverken är varumärkeskapital och varumärkeskommunikation. På grund av uppsatsens kvalitativa karaktär har material samlats in genom intervjuer med konsumenter samt en gruppintervju med tre medarbetare från fallorganisationen. Materialet har sedan kodats för att kunna analyseras. Denna studie visar att priset inte är en konkurrensfaktor i en energikris och att andra faktorer istället blir viktiga. I detta fall är det den geografiska kopplingen som skapar varumärkeslojalitet eftersom konsumenterna på så sätt känner sig delaktiga i utvecklingen av sin hemkommun. Ett glapp mellan fallorganisationen och konsumenterna har identifierats när det kommer till informationsflödet, där mottagarna har en ovilja att avkoda signalen från sändaren och således inte mottar informationen. Studien fann att funktionella varumärken även kan använda sig av symboliska egenskaper för att upprätthålla varumärkeslojalitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)