Elevers uppfattning av inflytande, delaktighet och medbestämmande i sin lärandesituation - en jämförelse mellan årskurs 5 och 9

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: [2008]

Nyckelord: Styrdokument; medansvar; inflytande; planering; ut;

Sammanfattning: Sammanfattning:Efter avslutad utbildning på lärarprogrammet vid Göteborgs universitet har vi en lärarexamen som ger ossbehörighet att undervisa elever från årskurs 4 till årskurs 9. Vi har under utbildningstiden upplevt att det är storskillnad på elevers mognad och utveckling i de lägre och högre åldrarna. Elevernas varierade mognadsutvecklingpåverkar deras förmåga att ta ansvar för sitt skolarbete och vara delaktiga i planering, genomförande ochutvärdering. Vi har i examensarbetet tagit reda på i vilken omfattning det finns skillnad mellan de olikaelevgruppernas förväntningar och möjlighet att ta ansvar för sitt skolarbete, vara delaktiga i planering ochutvärdering av skolarbetet, ha inflytande och medansvar. Med utgångspunkt i de nationella styrdokumenten harvi utifrån elevernas perspektiv undersökt om eleverna upplever att de är delaktiga i sitt skolarbete i denomfattning som beskrivs.Arbetet baseras på en empirisk studie. Vi har satt oss in i skolans styrdokument, studerat forskning kring lärandeoch olika pedagogiska teorier och ledarskap i allmänhet. Den empiriska studien består av en attitydundersökningi form av en kvantitativ enkätundersökning. För att ta reda på elevernas uppfattning om i vilken omfattning derasförväntningar tillgodoses och skiljer sig åt mellan åldersgrupperna genomförde vi enkäten i en femteklass och enniondeklass.Av enkätsvaren vi fått och analyserat ser vi att det sker en progression från de yngre eleverna till de äldre när detgäller viljan att bestämma över sin lärandesituation. Eleverna i årskurs 9 är dock relativt missnöjda med hur defår vara med och bestämma över sin lärandesituation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)