Hälsofrämjande arbete med kompetens & motivation i fokus

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Syftet med uppsats är att med hjälp av begreppen kompetens och motivation belysa en modell för hälsofrämjande arbete. Detta genomförs genom att sätta Ljusenius och Rydqvists effektmodell ur boken ”Friskt ledarskap- lönar sig!” i relation till arbetslivspedagogiska teorier. Studien är en litteraturstudie genomförd med hjälp av effektinriktad funktionell idéanalys med hermeneutiskt tolkningsperspektiv. Resultatet pekar på att Ljusenius och Rydqvists modell som helhet fortfarande är relevant för att beskriva hur man skapar effekt och hälsofrämjande organisationer. Deras definition av hälsa och motivation står sig väl mot annan forskning medan deras definition av begreppet kompetens bör omdefinieras. Kompetens bör istället definieras som skicklighet eller förmåga samt ses ur ett individperspektiv och inte enbart organisationsperspektiv för att skapa störst effekt i organisationer. Fortsatt forskning som skulle vara intressant är att förankra de teorier som finns kring hälsofrämjande arbete i empiriska undersökningar eller att undersöka hur medarbetarna själv kan påverka det hälsofrämjande arbetet i organisationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)