Grundläggande litteracitet och digitala verktyg - En studie om användning av digitala verktyg i den grundläggande litteracitetsundervisningen för vuxna

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Sammanfattning: Denna kvalitativa studie undersöker hur digitala verktyg används i undervisning i grundläggande litteracitet för vuxna i Sverige. Genom observationer och intervjuer med ett antal lärare på Studieväg 1, kurs A och B i Göteborg, undersöks hur de digitala verktygen används av eleverna och hur de förankras av läraren, men också vilka av resursmodellens litteracitetspraktiker (Luke & Freebody 1991, Franker 2016), som fokuseras genom lärarens val av digitala verktyg. Resultatet visar att majoriteten av eleverna arbetar individuellt med de digitala verktygen och att det arbete som fokuseras hos eleven genom lärarens val av digitalt verktyg främst är arbete i kodknäckningspraktiken med vissa inslag av arbete inom den betydelseskapande praktiken men även textanvändningspraktiken. Resultatet visar även att bara en av tre lärare lyfter fram elevernas språkliga resurser och tidigare litteracitetserfarenheter vid användningen av digitala verktyg. Den sociokulturella resurs som en kamratgrupp utgör, lyftes fram utav en av de tre lärarna vid användningen av de digitala verktygen. De fördelar som lyfts fram av de intervjuade lärarna vad gäller användningen av digitala verktyg är att de möjliggör individualisering, flexibilitet och repetition och de nackdelar som lyfts fram är att tekniken kan strula, att eleverna har låg datorvana och att den sociala interaktionen försvinner. Studien visar på behovet utav vidare forskning kring hur digitala verktyg används i den grundläggande litteracitetsundervisningen för vuxna för att lyfta fram och diskutera hur vi kan göra de digitala verktygen till något mer än bara en applikation eller webbresurs där man tränar på till exempel kodknäckande arbete och istället arbetar för att införliva verktyget i den didaktiska planeringen på ett medvetet sätt som gynnar elevernas litteracitet där de digitala verktygen används på ett sätt som möjliggör för eleverna att delta i de fyra litteracitetspraktiker som Franker (2016: 1) lyfter fram som viktiga att eleven får möta i undervisningen tillsammans med ett tydligt resursperspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)