Lean Healthcare på USiL - En förändring mot lärande

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: I sin strävan att bli en lärande organisation har USiL stött på problem och motstånd. Tidigare misslyckade förändringsprojekt har bidragit till ett förändringsmotstånd bland de anställda. Motståndet stärks ytterligare av den kultur och struktur som finns på sjukhuset. Lean Healthcare innebär nya roller för de anställda. De grupper som kan anses vara förlorare med ett införande av Lean Healthcare är chefer och läkare eftersom de tappar makt och inflytande. En grundförutsättning för att utveckla ett lärande inom ramen för Lean Healthcare är att de anställda inte kopplar effektiviseringar med nedskärningar. Region Skåne förespråkar centralisering och motsätter sig därmed Lean Healthcares decentraliseringstanke. Detta kan komma att leda till problem då Region Skåne är de som sätter spelreglerna för USiL. Trots alla problem gynnas de flesta på USiL av att arbeta med Lean Healthcare och därför finns det förutsättningar för USiL att genom Lean Healthcare bli en lärande organisation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)