Prospero: En idealtyp för Generation Z : En konstruktion av en framtida organisation

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna studie är att genom tolkning och analys av värderingar och attityder hos Generation Z konstruera en idealtyp av en organisation, som kommer att kunna användas som ett redskap för förståelse för hur organisationer skulle kunna se ut i framtiden för att passa Generation Z.   Metod: En intervjustudie som behandlar generationsforskning ur ett organisationsperspektiv. Studien har genomförts med en induktiv metod och en kvalitativ strategi.   Slutsats: I Generation Z:s uttalade värderingar och attityder framträdde en paradox. Generation Z värdesatte motstridiga aspekter inom arbetslivet. Resultatet av studien är därför idealtypen ”Prospero”, baserad på Generation Z:s uttalade värderingar och attityder. En tvådelad organisationsstruktur som kombinerar hierarkisk ordning och struktur med adhocratisk kreativitet. Arbetsdagen är uppdelad mellan dessa båda delar, denna uppdelning regleras genom stämpelklockan ”Miranda”.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)