Svårigheter och möjligheter vid integrering av skapande verksamheter. En kvalitativ undersökning av tre lärares erfarenheter.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka vad olika lärare ser för möjligheter respektive svårighetermed att integrera skapande ämnen i de traditionellt teoretiska ämnena i skolans tidigare åldrar.Arbetet har en litteraturgenomgång och en empirisk studie. Vi valde att använda oss avkvalitativ intervju där vi tillfrågade sex verksamma pedagoger i skolans tidigare åldrar. Tre avde tillfrågade tackade ja till att delta i undersökningen.Vi fick information om vad lärarna ser som möjligheter respektive svårigheter med att arbetamed skapande ämnen. De huvudsakliga möjligheterna var att pedagogerna har ekonomiskaresurser att köpa in det material de behöver. Två av pedagogerna anser att barnen genomskapande verksamheter kan inhämta kunskap inom teoretiska ämnen med skapandeverksamheter som verktyg. De tre informanterna nämner också att skapande verksamheter ärviktigt då de utvecklar elevernas alla sinnen. De svårigheter pedagogerna såg var i huvudsakatt det var svårt att få tiden att räcka till och att antalet personal i barngruppen borde varastörre.Vår analys av intervjuunderlaget visar också att de tillfrågade lärarna har olika syn på vadskapande verksamhet innebär. Eftersom litteraturen inte ger någon exakt beskrivning av vadbegreppet skapande verksamheter innefattar, gjorde vi en sammanställning av vilka ämneninriktningen skapande verksamheter för tidiga åldrar innehåller. Inriktningen ingår ilärarutbildningen vid Göteborgs universitet. Följande ämnen ingår: musik, bild, dans, drama,rytmik och slöjd. Med hjälp av tidigare forskning och teorier i litteraturen sammanställde vien egen definition av begreppet skapande verksamheter. Vår analys tyder också på attpedagogens synsätt på skapande verksamheters syfte, är viktig vid resultatet av integreringen.De två lärarna som har ett instrumentellt synsätt verkar lyckas bättre med integreringen, änden lärare som har ett intrinsikalt synsätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)