Motorisk skrivförmåga och textkvalitet: En jämförande studie av hand- och datorskrivna berättelser i skolår 7

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

Författare: Cecilia Egevad; [2009]

Nyckelord: Medicine and Health Sciences;

Sammanfattning: Studiens huvudsyfte var att undersöka skillnader i textkvalitet mellan hand- och datorskrivna texter och vilken roll motorisk skrivförmåga spelar. Med motorisk skrivförmåga menas med vilket flyt en person kan skriva då den kognitiva belastningen är minimerad. Ä ven fler faktorer som kunde tänkas påverka skrivandet undersöktes, nämligenarbetsminnes-och rättstavningsförmåga, textlängd, redigering, textproduktivitet och datorvana. Tjugo elever i skolår 7 utan kända läs- och skrivproblem ingick i studien. Eleverna skrev en berättelse för hand och en på dator och deras motoriska skrivförmåga undersöktes på båda modaliteterna. På datorn spelades deras skrivande in med tangentloggningsprogram och för hand på en skrivplatta. statistiska analyser visade inte på någon signifikant skillnad i textkvalitet mellan modaliteterna. Däremot hade eleverna en mycket större motorisk skrivförmåga på dator än ror hand. Inga samband fanns mellan arbetsminnes- och rättstavningsförmåga och textkvalitet. Resultaten tolkas som att elevernas lågnivåskrivprocesser automatiserats hos majoriteten. Elevernas datorvana och modalitetspreferens påverkar troligtvis den motoriska skrivförmågan och textkvaliteten vilket i klinik kan vara viktigt att ha i åtanke. En analys av elevernas datorredigering tyder på att många elever saknar tangentbordskunskap vilket kan ha påverkat att eleverna inte skrev bättre texter på dator trots högre motorisk skrivförmåga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)