Intentioner och förverkligande i undervisningen om derivator, en fallstudie

Detta är en Magister-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Sammanfattning: Arbetet som presenteras i rapporten omfattar en undersökning om intentioner och förverkligande för undervisningsprocessen kring en lektion om derivator på gymnasienivå. Enligt Stake (1967) delas undervisningsprocessen upp i tre delar: (1) förutsättningar för undervisningspraktiken, (2) pedagogiska och didaktiska interaktioner, (3) resultat av undervisningen. En bild om undervisningsprocessen sammanställs från lärarens planering och elevernas reflektioner om uppfattat innehåll, mål, metoder och syfte. Datamaterialet består av en intervju med läraren precis innan lektionen, observation av lektionen med ljudinspelning, elevernas individuellt skriva svar på en enkät efter lektionen och en gemensam diskussion mellan eleverna. Undervisningsprocessen beskrivs med ett antal teman som producerades genom process av tematisk analys. Analysresultat visar att teman som hittas i intentionerna för undervisningsprocessen har en utvecklad motpart i förverkligandet. Lärarens förväntningar för potentiella svårigheter med nyanserad, matematiskt korrekt terminologi stämmer överens med förverkligandet och tidigare forskning som visar att många elever har svårt att urskilja detaljer mellan olika begrepp i läran om derivator. Den gemensamma diskussionen mellan klasskamraterna hjälper till att befästa kunskaper från lektionen och att fördjupa den gemensamma bilden om undervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)