Finns förmågan om den inte kommer av sig själv : Röster om bedömning av kunskaper och förmågor hos elever med dyslexi i skolans sociala praktik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Sammanfattning: Syftet med studien har varit att belysa hur några elever med dyslexidiagnos, samt några av deras lärare, resonerar kring betyg och bedömning. Intervjuer har använts som metod för att kunna lyfta fram lärarnas och elevernas tankar och erfarenheter kring det undersökta ämnet. Semistrukturerade intervjuer utifrån ett antal i förväg formulerade frågor, har genomförts på fem lärare och fyra elever. Resultatet har analyserats utifrån Roger Säljös tolkning av Vygotskis sociokulturella teori. Studiens resultat visade att kommunikation i olika former hade en betydande roll i bedömningsarbetet generellt och att denna kommunikation till största del skedde mellan lärare och inte i lika hög grad mellan lärare och elever. Vidare visade studien att det redskap som framförallt låg till grund för bedömningsarbetet var läroplanens kunskapskrav. Hur dessa medierades och tolkades varierade dock. Resultatet visade också att skolan som kulturellt verksamhetssytem till stor del är skriftspråklig vilket kan missgynna elever i läs- och skrivsvårigheter samt att flera lärare hade funderingar kring användandet av Skollagens undantagsparagraf och kring hur mycket stöttning det var rimligt att ge eller hur mycket av kunskapskraven det var möjligt att skära bort i bedömningssituationen. Lärares bemötande och förståelse för elevers läs- och skrivsvårigheter lyftes också fram i intervjuresultatet.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)