Sökning: "APL – arbetsplatsförlagt lärande"

Visar resultat 21 - 25 av 36 uppsatser innehållade orden APL – arbetsplatsförlagt lärande.

  1. 21. Arbetsplatsförlagt lärande (APL) - handledares uppfattningar av vad elever ska lära sig samt vad och hur kunskapen ska bedömas

    Master-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anna Sandström; [2016]
    Nyckelord :assessment; supervision; teaching; vocational training; workplace-based learning; apl; bedömning; handledning; fenomenografi; fenomenologi; lärande;

    Sammanfattning : Inom ramen för gymnasieskolans yrkesprogram förläggs en del av elevens utbildning på en arbetsplats, APL. APL är betydelsefull för yrkesprogrammen eftersom hela utbildningen syftar till att knyta an till kommande yrkesroll och lära sig yrket tillsammans med redan yrkesverksamma. LÄS MER

  2. 22. Arbetsplatsförlagt lärande inom handeln

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joakim Lundvall; [2016]
    Nyckelord :APL; arbetsplatsförlagt lärande; Gymnasieskola 2011; handledare; mästarlära; Skolinspektionen; Skolverket; yrkesprogram;

    Sammanfattning : I Gymnasieskola 2011 föreligger radikal skillnad mellan Skolverkets krav på lärare och dess krav på handledare för arbetsplatsförlagt lärande (APL). Till exempel finns för handledare ingen motsvarighet till kravet om att varje elev ska erbjudas individualiserad undervisning. LÄS MER

  3. 23. Kopplingen mellan yrkesutbildningens mål och APL : Rättssäker och likvärdig betygssättning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Marie Nilsson; [2016]
    Nyckelord :APL; vocational education; follow-up; process; systematically and visibility of knowledge; APL; arbetsplatsförlagt lärande; gymnasial yrkesutbildning; uppföljning; bedömning; lärande; bedömningspraktik;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks och analyseras kopplingen mellan yrkesutbildningens mål och APL för att få en rättssäker och likvärdig betygsättning. Jag har undersökt sex yrkeslärare inom gymnasial yrkesutbildning på handels- och administrationsprogram om deras bedömningspraktik i samband med det arbetsplatsförlagda lärandet (APL). LÄS MER

  4. 24. Bedömning av lärande på arbetsplats - möjlighet eller begränsning? : En studie om hur yrkeslärare uppfattar bedömning i det arbetsplatsförlagda lärandet inom gymnasial yrkesutbildning.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Malin Nyberg; [2015]
    Nyckelord :Arbetsplatsförlagt lärande; bedömning; bedömningspraktik; gymnasial yrkesutbildning;

    Sammanfattning : I denna studie beskrivs och analyseras vad ett antal yrkeslärare uppfattar som kvalitet, möjligheter och begränsningar i bedömning av lärande och hur de värderar sin egen bedömningspraktik i samband med det arbetsplatsförlagda lärandet (apl) inom gymnasial yrkesutbildning. Datainsamlingen har skett genom kvalitativa intervjuer och resultatet visar att yrkeslärarna som ingått i studien anser att en tydlig och genomskinlig bedömning för både handledare och elev, att goda förberedelser och efterarbete, att apl-besök och trepartssamtal samt likvärdig bedömning är viktiga pusselbitar för att bedömning av kvalitet ska kunna göras i samband med apl. LÄS MER

  5. 25. Hur utvecklas och upplevs yrkesidentitet inom gymnasial yrkesutbildning? : En intervjustudie med gymnasiala yrkeselever om synen på den egna yrkesidentiteten.

    Master-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hanna Lindström; [2015]
    Nyckelord :Situerat lärande; yrkesutbildning; lärlingsutbildning;

    Sammanfattning : Att utveckla en yrkesidentitet som en del av en bredare identitetsutveckling ses som ett viktigt mål för unga individer. Detta är också ett uttalat syfte med den utbyggnad som skett av arbetsplatsförlagt lärande (APL) inom den svenska gymnasieskolan sedan Gy 2011. LÄS MER