Sökning: "Funktionshinder i ett socialt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden Funktionshinder i ett socialt perspektiv.

  1. 1. Fysioteraputers erfarenheter av hur ridterapi kan påverka förmågan till fysisk aktivitet hos individer med permanent fysisk funktionsnedsättning : En kvalitativ intervjustudie utifrån ett bio-psyko-socialt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Intza Lopetegui Arambarri; Therese Lidén; [2023]
    Nyckelord :biopsychosocial perspective; disable person; hippotherapy; motor activities; physiotherapy; Bio-psyko-sociala perspektivet; fysioterapi; fysiskt funktionshinder; hästunderstödd terapi; rörelseförmåga;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fysisk aktivitet är en viktig del för hälsan och det krävs flera olika fysiska och psykosociala förmågor för att vara fysiskt aktiv. Ridterapi kan påverka de olika förmågorna till fysisk aktivitet, både fysiskt och psykosocialt, dock är den vetenskapliga evidensen tvetydig. LÄS MER

  2. 2. KOMMUNICERING FÖR ALLA : om kommunicering inom LSS för de med utvecklingsstörning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Tobias Lind; [2021]
    Nyckelord :Utvecklingsstörning; Intellektuell funktionsnedsättning; Myndighetsbeslut; Kommunicering; LSS;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur väl de med utvecklingsstörning tillgodogör sig den kommunicering som skickas ut vid LSS-beslut. Efter inledningen presenteras utvecklingsstörning, vad det kan innebära för individen samt bedömningskriterier för utvecklingsstörning. LÄS MER

  3. 3. När skolan skapar problem för barnen: Om barn och ungdomar med högfungerande autism i grundskola och gymnasium

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Johanna Sundell; [2018]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; Asperger; skolmiljö; lärandemiljö; arbetsterapi; anpassad skolgång; delaktighet; inlärning; akademisk utveckling; tillgänglig undervisning; social kompetens; psykisk ohälsa; sensorisk känslighet; funktionshinder;

    Sammanfattning : Autism är en funktionsnedsättning som bland annat medför svårigheter med olika kognitiva funktioner. Vanligt är bristande förmåga att tolka sociala koder, ta in och sortera information från omgivningen samt att göra abstrakta slutledningar. LÄS MER

  4. 4. Barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. I ett glapp mellan LVU och LPT?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Cassandra Cramér Dalberg; [2017-12-08]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Gränsdragningen mellan lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och lag (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård (LPT) har länge varit föremål för diskussion. Det finns idag barn och unga med beteendeproblematik som varken uppfyller kriterierna för tvångsvård enligt LVU eller LPT. LÄS MER

  5. 5. Självbestämmande på gruppbostad : Ur enhetschefens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Linn Nilsson; Veronica Ottosson; [2017]
    Nyckelord :Social work; self-determination; unit manager; group home; working methods; Socialt arbete; självbestämmande; enhetschefens perspektiv; gruppbostad; arbetsmetoder;

    Sammanfattning : För personer med intellektuellt funktionshinder har det skett förändringar i levnadsvillkoren över tid allteftersom samhällets syn samt lagstiftning har förändrats. Med målet om att dessa personer ska få större möjlighet att kunna leva som andra syftar lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade bland annat till att personer med intellektuellt funktionshinder ska få möjlighet till självbestämmande i sitt liv. LÄS MER