Sökning: "Handbok för superhjältar"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Handbok för superhjältar.

  1. 1. Språklig och berättarteknisk komplexitet i långa litterära bokserier riktade till F-3 : En språk- och litteraturdidaktisk studie av långserieböcker och deras lärarhandledningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Johanna Bengtsson; Ellie Uggla; [2024]
    Nyckelord :Långseriebok; Lärarhandledning i skönlitterär läsning; litterär repertoar; LIX; LasseMajas Detektivbyrå; PAX; Handbok för superhjältar; Musse Helium;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur elevers möjlighet till språklig utveckling och utveckling av litterär repertoar kan påverkas av läsning av långserieböcker och det innehåll som de tillhörande lärarhandledningarna lyfter fram. Vidare kommer en diskussion om lärarens kompensatoriska uppdrag att föras i förhållande till läsintresse, litterär repertoar och lärarhandledningarnas didaktiska val. LÄS MER

  2. 2. Hjältinnor från två olika tider : En komparativ text- och bildanalys av Pippi Långstrump och Handbok för superhjältar med fokus på genus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefine Eriksson; Malin Söderlund; [2023]
    Nyckelord :Critical literacy; didaktisk potential; genus; grundskolan; Handbok för superhjältar; komparativ analys; könsnormer; Pippi Långstrump; text- och bildanalys;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att få fördjupad kunskap om karaktärerna i Pippi Långstrump och Handbok för superhjältar del 1: Handboken ur ett genusperspektiv och att undersöka böckernas didaktiska potential med koppling till dagens läroplan. Detta görs genom en komparativ text- och bildanalys av de två verken. LÄS MER

  3. 3. En komparativ studie av Pippi Långstrump och Handbok för superhjältar ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Abdulaziz Moalin; Tishko Muhammad Taha; [2023]
    Nyckelord :Genusperspektiv; normer; normbrytande; barnlitteratur; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en komparativ studie där vi analyserar två karaktärer i två olika verk från olika tidsperioder: huvudpersonen i Astrid Lindgrens Pippi Långstrump (reviderad 2015, ursprungligen 1945) och huvudpersonen Lisa i Elias & Agnes Våhlunds Handbok för superhjältar. Våhlunds bok är en serie i sex delar men vi behandlar endast del 1 Handboken (2017) och del 2 Röda masken (2017). LÄS MER

  4. 4. Fri bakom den röda masken? : Genusanalys och didaktisk diskussion medutgångspunkt i bokserien Handbok för superhjältar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nelly Benker; Jenny Fredriksson; [2022]
    Nyckelord :Genus; handbok för superhjältar; litteraturanalys;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Värdegrundsarbete med barnlitteratur : En värdegrundsanalys av Handbok för superhjältar del 3: Ensam och Handbok för superhjältar del 4: Vargen kommer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elisabet Magnerot; [2022]
    Nyckelord :Handbok för superhjältar; barnlitteratur; värdegrund; kränkande behandling; vänskap; utanförskap; illustration; bilderbok;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att göra en kvalitativ textanalys och bildanalys av Elias och Agnes Våhlunds böcker Handbok för superhjältar del 3: Ensam (2018) och Handbok för superhjältar del 4: Vargen kommer (2018). Studien undersöker böckernas text- och bildinnehåll utifrån ett värdegrundsperspektiv, med inriktning på litteraturens karaktärer. LÄS MER