Sökning: "Hedonic"

Visar resultat 1 - 5 av 373 uppsatser innehållade ordet Hedonic.

  1. 1. Kostar det att undvika skjutningar? : En kvantitativ studie kring skjutningars påverkan på bostadspriser i Stockholm

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Martin Nilsson; Fabian Sandberg; [2024]
    Nyckelord :Housing market; Hedonic pricing; Shootings; Stockholm; Bostadsmarknaden; Hedonisk prissättning; Skjutningar; Stockholm;

    Sammanfattning : Att välja var man ska bo är ett stort beslut för människor där många faktorer spelar in. Med den växande kriminella närvaron och skjutvåldet i Sverige som det ofta skrivs om i media är det inte orimligt att tro att även detta spelar in, människor vill vara trygga där de bor. LÄS MER

  2. 2. Exploring the Green Premium: A Hedonic Pricing Study on House Prices in Municipalities Adjacent to Färnebofjärden and Tyresta National Parks

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Tobias Strömbäck; Daniel Neij Boarder; [2023-06-29]
    Nyckelord :National Park; hedonic price model; proximity; property; willingness to pay;

    Sammanfattning : This thesis conducts a hedonic pricing model with multiple regression analysis to examine the relationship between proximity to Färnebofjärden and Tyresta National Parks and house prices in adjacent municipalities between 2019 and 2020. The literature reviewed indicates a positive correlation, but it has various gaps which our thesis addresses. LÄS MER

  3. 3. Is Second Hand the New Fast Fashion? : The Consumption Habits of Young Swedes in the Second Hand Fashion Market

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Felicia Marholeva; Marko Pusic; [2023]
    Nyckelord :Sustainable consumption; unsustainable consumption; second hand market; fashion consumption; fast fashion; overconsumption; hedonic consumption;

    Sammanfattning : As the world moves towards a more sustainable future and consumers begin to research more sustainable ways to consume, many turn to second hand for purchasing apparel due to its supposed minimal effect on the environment. The second hand market is rapidly growing but research surrounding the implications of its growth is scarce. LÄS MER

  4. 4. Leasehold Status and Freehold Transactions Effect on Apartment Prices : A Quantitative Study on Cooperative Apartments in Stockholm Municipality

    Master-uppsats, KTH/Fastighetsföretagande och finansiella system

    Författare :Arvid Boberg; Jakob Metsalo; [2023]
    Nyckelord :Site leasehold; Freehold transaction; Housing cooperative; Stockholm municipality; Hedonic model; Tomträtt; Friköp; Bostadsrättsförening; Stockholm kommun; Hedonistisk modell;

    Sammanfattning : By using transaction data of sold cooperative apartments in the municipality of Stockholm,Sweden, during the year 2021, we find that leasehold status has a statistically significant impacton apartment prices in the inner city of -3.6% and in the outer city of -6. LÄS MER

  5. 5. Färgval och egagerande produktinlägg på sociala kanaler. : En kvalitativ studie om hur färgval i produktpaketering hos lyxvarumärken kan förändra konsumenters engagemang på sociala kanaler

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Jack Jerndorf; Zhoobin Kokabidanesh; [2023]
    Nyckelord :Engagement; Luxury products; Color theory; Package design; Social commers; Hedonic value; Engagemang; Lyxprodukter; Färgteori; Förpackningsdesign; Social commers; Hedoniskt värde;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har gjort att sociala kanaler blivit en mötesplats mellan konsumenter och varumärken. Konsumenter både interagerar och konsumerar på dessa kanaler idag vilket har gjort att många varumärken har handelsplatser kopplade till sociala kanaler. LÄS MER