Sökning: "allt om robotar"
Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden allt om robotar.
1. Reinforcement Learning for Multi-Agent Strategy Synthesis Using Higher-Order Knowledge
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Imagine for a moment we are living in the distant future where autonomous robots are patrollingthe streets as police officers. Two such robots are chasing a robber through the city streets. Fearingthe thief might listen in to any potential transmission, both robots remain radio silent and are thuslimited to a strictly visual pursuit. LÄS MER
2. Optimal Gait Control of Soft Quadruped Robot by Model-based Reinforcement Learning
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Quadruped robots offer distinct advantages in navigating challenging terrains due to their flexible and shock-absorbing characteristics. This flexibility allows them to adapt to uneven surfaces, enhancing their maneuverability. LÄS MER
3. Multi-robot coordination and planning with human-in-the-loop under STL specifications : Centralized and distributed frameworks
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Recent urbanization and industrialization have brought tremendous pressure and challenges to modern autonomous systems. When considering multiple complex tasks, cooperation and coordination between multiple agents can improve efficiency in a system. LÄS MER
4. Jämförelse mellan olika system för ogräsrensning i lökodling : autonomt ∙ Manuellt ∙ Herbicider
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Crop Production EcologySammanfattning : Ogräs är ett stort problem i lökodling och kan orsaka stora skördeförluster för lantbrukaren. För att jämföra effekterna av olika metoder för ogräsrensning i lök på ogräspopulationernas marktäckning (ogräseffekt) samt lökodlingens avkastning och de skördade lökarnas storlek såddes därför ett randomiserat blockförsök med lök på Almhaga gård i Skåne, Sverige, den 13 april 2022. LÄS MER
5. Digital kompetens i förskolan : En kvalitativ studie kring förskolans arbete utifrån de nya digitaliseringskraven
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : En av de största nyheterna i läroplanen för förskola (Lpfö18), som började gälla i juli 2019, var fokuset på digital kompetens och digitala verktyg. Alla barn ska få möjlighet att utveckla en adekvat digital kompetens med start i förskolan. Därtill ska digitala verktyg ingå i undervisning i andra ämnen än just inom teknik. LÄS MER