Sökning: "grundskola gymnasieskola"

Visar resultat 16 - 20 av 88 uppsatser innehållade orden grundskola gymnasieskola.

  1. 16. Specialpedagogens arbetsuppgifter : En enkätstudie med 78 examinerade specialpedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ida Holmefur; Maria Svansdóttir-Sundberg; [2021]
    Nyckelord :Legalization; vocational design; work situation of the special educational needs coordinator; work tasks of the special educational needs coordinator.; Juridifiering; professionsutformning; specialpedagogens arbetssituation; specialpedagogens arbetsuppgifter.;

    Sammanfattning : Studien tar avstamp i de livliga diskussioner om specialpedagogens roll, uppdrag och arbetsuppgifter som förekommer i bland annat pedagogisk litteratur, tidskrifter och digitala forum. Syftet med studien är att belysa vilka arbetsuppgifter en specialpedagog, verksam inom förskola, grundskola och gymnasieskola i Sverige, bör utföra. LÄS MER

  2. 17. Överlämning från grundskola till gymnasieskola : -En analys av kommuners organisering av överlämningsprocessen vid byte av skolform

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Melinda Blombäck; Cecilia Asplid; [2021]
    Nyckelord :Överlämning; likvärdig övergång; särskilt stöd; elevdokumentation; elevperspektiv;

    Sammanfattning : När en elev övergår från en skolform till en annan skolform ska den avlämnade skolenheten skyndsamt överlämna den dokumentation som underlättar och gynnar elevens fortsatta lärande. Övergången från grundskolan till gymnasieskolan är komplex som visar på behov avsamarbete, tydliga rutiner och en innehållsrik dokumentation. LÄS MER

  3. 18. Matematikundervisning med digitala medel – kan de bidra till kommunikativ interaktion?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Diana Lind; Henrik Svensson; [2021]
    Nyckelord :digitala medel; digitala verktyg; matematik; matematikundervisning; interaktion; kommunikation; grundskola årskurs 7–9 och gymnasieskola;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har skrivits med syfte att ta reda på vad tidigare forskning visar om hur digitala medel kan bidra till interaktion i matematikundervisningen. Informationssökningen gjordes utifrån frågeställningen som skulle besvaras av kunskapsöversikten. LÄS MER

  4. 19. Goda lärandemiljöer - Utbildning och verklighet : En kvalitativ studie om korrelationen mellan teori och praktik i skapandet av goda lärandemiljöer i musikklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Victor Kemi; [2020]
    Nyckelord :Relationell pedagogik; Trygghet; Lärandemiljöer; Musikensemble;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur verksamma musiklärare upplever att ämneslärar­utbildningen i musik korrelerar med den yrkesmässiga vardagen i fråga om förvärvandet av nödvändiga kompetenser i att skapa goda och trygga lärandemiljöer samt hur verksamma musiklärare arbetar för att utforma lärandemiljöer som möjliggör lärande. I studien har data samlats genom ljud- och videoinspelade semi-strukturerade intervjuer med sex verksamma musiklärare inom grundskola, kulturskola och gymnasieskola. LÄS MER

  5. 20. Inte bara att trycka på play : Det elektroniska digitala instrumentet och verksamma musiklärares inställning till datorns roll som ett musikinstrument på gymnasienivå.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Andreas Johansson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Digitala verktyg och digital kompetens är återkommande begrepp i de senaste läroplanerna för gymnasieskola och grundskola. Från Skolverkets sida likställs de digitala verktygen med mer traditionella instrument. LÄS MER