Sökning: "högskolan jönköping hlk"

Visar resultat 1 - 5 av 526 uppsatser innehållade orden högskolan jönköping hlk.

  1. 1. Everyone wants to integrate immigrant women but not many are willing to put the work into it : A qualitative study about foreign born women’s integration into the labour market in the Swedish municipality of Jönköping

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation; Jönköping University/HLK, Globala studier

    Författare :Allison Trejos; Nora Wengland; [2023]
    Nyckelord :Integration; arbetsmarknad; kvinnor;

    Sammanfattning : The process of integration has been shown to be intricate and particularly detrimental to immigrant women. In examining the Swedish labour market more closely, it is evident that immigrant women are disproportionately affected by unemployment. LÄS MER

  2. 2. Präglas ledarskapet av ämnet? : En studie om teoretiska och praktiskt-estetiska lärares ledarskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning; Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Susanne Sundblad; Evelina Wredlert; [2022]
    Nyckelord :ledarskapsrelaterade övervägande; ledarskapsstil; praktiskt-estetiska lärare; praktiskt-estetiskt ämne; teoretiska lärare; teoretiskt ämne;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka överväganden som teoretiska respektive praktiskt-estetiska högstadielärare gör i planerandet och utförandet av sin undervisning för att skapa och upprätthålla ordning i klassrummet.  Vilka ledarskapsrelaterade överväganden gör de teoretiska lärarna, både i planerandet och utförandet av sin undervisning? Vilka ledarskapsrelaterade överväganden gör de praktiskt-estetiska lärarna, både i planerandet och utförandet av sin undervisning? För att besvara frågeställningarna användes kvalitativa intervjuer och observationer med och av yrkesverksamma teoretiska och praktiskt-estetiska högstadielärare. LÄS MER

  3. 3. ”Man hade liksom behövt en skjuts från högskolan” : - En intervjustudie med åtta förskollärare om deras upplevelse av sin musikdidaktiska kompetens

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Amanda Broman; Emma Molin; [2022]
    Nyckelord :Didaktisk kompetens; Förskollärare; Förskollärarutbildning; Didaktik; Musik; Musikdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares upplevelse av sin didaktiska kompetens inom musikundervisning i förskolan samt hur den stöttades under förskollärarutbildningen. Frågeställningarna utgår från hur förskollärarna anser att förskollärarutbildningen har bidragit till deras kompetens inom musikdidaktik samt om de bedömer att de besitter tillräckligt med kompetens i att bedriva en varierad musikundervisning på förskolan. LÄS MER

  4. 4. "Alla är ute efter mina pengar" : En semiotisk innehållsanalys av SVT:s julkalendrar ur ett klassperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anna Johansson; Emma Sköld; [2020]
    Nyckelord :Social classes; stereotypes; semiotics; public service; representation; Sveriges Television; Samhällsklasser; stereotyp; semiotik; public service; representation; Sveriges Television;

    Sammanfattning : I denna studie är syftet att granska huruvida Sveriges Television (SVT) uppfyller den del av sitt public service-uppdrag som säger att de inte ska generalisera. Detta genom en kvalitativ analys av hur samhällsklasser representeras i SVT:s julkalendrar. LÄS MER

  5. 5. The Impact of Preconceived Notions : A Literary Study of Moral Complexity in the Harry Potter Series

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Antonia Alfredsson; [2020]
    Nyckelord :moral complexity; focalizer; narratology; preconceived notions; Harry Potter;

    Sammanfattning : This essay examines the use of the character Harry Potter as focalizer in the Harry Potter series. The objective is to see how Harry’s preconceived notions are caused by his inability to grasp moral complexity. The study is conducted by a close reading of the novels with the focus on the relationship between Harry and the character Severus Snape. LÄS MER