Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Högläsning av bilderböcker i engelskundervisningen : En studie kring hur elevers ordförråd påverkas av högläsning av bilderböcker i ämnet engelska i årskurs 1.

    M1-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefine Chaszczynski; Rita Khawam; [2023]
    Nyckelord :Interaktiv högläsning; högläsning; dialogisk högläsning; förskoleklass; språkutveckling; undervisning.;

    Sammanfattning : Under höstterminen 2023 genomförde vi en studie med elever i årskurs 1, med syftet att undersöka om högläsning av engelska bilderböcker kan bidra till utökning av elevers ordförråd i årskurserna F-3. Studiens mål var även att kartlägga elevernas reaktioner på högläsningen samt deras vana vid att lyssna till högläsning av engelsk barnlitteratur. LÄS MER

  2. 2. Det kryper i kroppen : Hur body horror och fysiska förnimmelser förmedlas i filmmanus

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Lillieanne Johansson; [2023]
    Nyckelord :screenwriting; body horror; cognitive neuroscience;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har ett stort intresse för att forska om film utifrån ett kognitivt neurovetenskapligt perspektiv växt fram. Inte minst intresserar sig forskare för vilka neurologiska processer som styr människors reaktioner på skräckfilm, men trots det stora intresset saknas forskning om hur skräckfilmsmanus påverkar läsaren. LÄS MER

  3. 3. Vinyl vs. Digital : En undersökning om lyssnares upplevelser av musik på vinyl och dess senare remaster i digitalt format

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Daniel Olsson; [2023]
    Nyckelord :Musik; musikproduktion; vinyl; digitalt format; remaster; streaming; spotify;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka skillnader vana lyssnare beskriver att det upplever vid lyssning, mellan originalutgåva på vinyl från 60-talet och digitala remasters av samma låt, samt vilken av versionerna de föredrar. De skillnader som undersöks är fokuserat på tre tekniska fenomen. LÄS MER

  4. 4. Fotbollsspelare som vill spela vidare : En kvalitativ studie om tränares inverkan på fotbollsspelande flickors vilja att spela vidare

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Anton Gustafsson; Elin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Tränare; fotbollsspelande flickor; KASAM; salutogent; fysisk aktivitet; tränarlänkfotboll;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Studien undersöker hur fotbollsspelande flickors idrottande och vilja att fortsätt idrotta påverkas av tränare.  - Vad betyder idrotten för fotbollsspelande flickor?  - Vilket förhållningssätt önskar fotbollsspelande flickor att tränare ska ha för att få dem att fortsätta spela fotboll? - Hur ser fotbollsspelande flickor på att vara fysiskt aktiva i framtiden? Metod  Studien har en kvalitativ ansats där intervjuer används som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  5. 5. Omklädningsrum på idrottsgymnasium : En kvalitativ studie om elevers upplevelser kopplat till idrottsbakgrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Viktor Höglund; Anna Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Omklädningsrum; upplevelser; idrottsgymnasium; idrottsbakgrund;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att undersöka hur elever på idrottsgymnasium upplever omklädningsrummen i skolans kontext samt hur deras bakgrund inom idrotten påverkade deras upplevelse. Studien söker svar på frågorna: - Hur påverkar elevernas bakgrund deras upplevelse av miljön i omklädningsrummen? - Hur upplever elever på ett nationellt idrottsgymnasium miljön i omklädningsrummen? Teori och metod Studien genomfördes med kvalitativ metod där datainsamlingen skedde genom intervjuer med sex elever på olika nationella idrottsgymnasium. LÄS MER