Sökning: "lokala arbetsplaner"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden lokala arbetsplaner.

  1. 1. "Allt sånt där är ju språk, egentligen" : Digitala verktyg i förskolans språkutvecklande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Martina Östlund; Sandra Lundqvist; [2020]
    Nyckelord :Digitala verktyg; IKT; professionell digital kompetens; språkutveckling; TPACK;

    Sammanfattning : Samhället vi lever i är i ständig förändring och utveckling. Digitala verktyg som smartphones, surfplattor och applikationer som exempelvis spel, är en stor del av barns vardag. LÄS MER

  2. 2. Läs- och skrivinlärning : En jämförande studie av metoder och lärmiljöer i traditionell förskoleklass och I Ur och Skur

    M1-uppsats, Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Sanna Andersson; Helén Svensson; [2013]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; läs- och skrivinlärningsmetoder; lärandemiljö; förskoleklass; I Ur och Skur.;

    Sammanfattning : Vårt val av ämne grundar sig på att vi ville undersöka vilka olika arbetssätt inom läs- och skrivinlärning samt lärmiljöer som sexåringarna möter när de börjar i förskoleklass. Då vi tidigare i vår utbildning stött på och intresserat oss för utomhuspedagogiken så ville vi se om arbetssätt med läs- och skrivinlärning eller lärmiljöer skiljer åt mellan traditionell förskoleklass och förskoleklass med I Ur och Skur-inriktning. LÄS MER

  3. 3. Teknikämnets spår i skolans tidigare år. : En studie om teknikämnets förekomst och karaktär i grundskolans år ett till tre.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Karolin Lundberg; Emma Eriksson; [2010]
    Nyckelord :Technology; primary school; effectiveness; unconsciousness; hidden technology education.; Teknik; grundskolans tidigare år; måluppfyllelse; omedvetenhet; dold teknikundervisning.;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie var att undersöka vilka spår av teknikundervisning somfanns i grundskolans år ett till tre. Våra upplevelser var att lokala arbetsplaner ochmedvetet arbete inom teknikämnet saknades i år ett till tre, vilket vi ansåg försvåraelevernas chanser att uppnå målen för teknikämnet i slutet av år fem. LÄS MER

  4. 4. Har du vad som krävs för att få IG? : En studie om betygsättning i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Edvard Kupper; Jill Zachrisson; [2010]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; betyg; IG; skola; bedömning; gymnastik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka vad som ligger till grund för betygsättning i ämnet idrott och hälsa (IDH) när läraren ska bedöma om en elev blir godkänd eller inte. Syftet har uppfyllts genom frågeställningarna: Hur ser relationen ut mellan de centrala styrdokumenten till skolornas lokala arbetsplaner och lärarnas tankar kring bedömning? Vilka faktorer framträder som avgörande för om en elev får betyg i ämnet eller inte? Hur kontrollerar läraren om en elev har nått de uppsatta målen i ämnet? Metod För att besvara studiens frågeställningar används kvalitativa intervjuer samt innehållsanalyser. LÄS MER

  5. 5. Historieundervisning i årskurs 4-6- En kvalitativ undersökning av val och metoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Terese Johansson; Karin Eriksson; [2010]
    Nyckelord :Historiemedvetande; Didaktik;

    Sammanfattning : Vi har gjort en kvalitativ intervjustudie av hur sex stycken verksamma pedagoger arbetar med ämnet historia i årskurs 4-6. Vårt syfte med undersökningen har varit att undersöka de intervjuade lärarnas metoder och didaktiska val i sin undervisning och hur de arbetar utifrån styrdokument. LÄS MER