Sökning: "IKT"

Visar resultat 1 - 5 av 712 uppsatser innehållade ordet IKT.

  1. 1. Youtube, Ehinger, KRC och 100 till - analys av kemilärares digitala resurser

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Helene Widén; Björn Lundberg; [2018-03-01]
    Nyckelord :kemi; lärande; digitala resurser; IT; IKT; Youtube; simulering; video; film; interaktiva böcker; digitala lärspel; engelska; Phet; KRC; Ehinger; interaktiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utifrån en sammanställning av kemispecifika digitala resurserkemilärarna anser värdefulla, en sammanställning vi först fick skapa, kunna undersöka vilkeneffekt lärarnas val av resurser kan få för undervisning och lärande i kemi. Bakgrunden är attdatorer används alltmer i undervisningen, idag har nästan alla lärare och elever på gymnasiettillgång till egen dator. LÄS MER

  2. 2. F – 3 lärares integrering av IKT

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Matilda Jutman; [2018-02-08]
    Nyckelord :digital teknik; digitalisering; informations och kommunikationsteknik; lärare; integrering av digital teknik;

    Sammanfattning : Skolan har under en längre period varit en förändrad verksamhet runt om i landet i och med digitaliseringen. Läroplanen från 2011 har blivit reviderad för att skapa ett gemensamt nationellt ansvar att utbilda dagens elever inom digital teknik. LÄS MER

  3. 3. The relationship between teachers´ attitudes, self-perceived competencies and usage of ICT

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jennica Zackrisson; [2018-02-07]
    Nyckelord :ICT; classroom; attitudes; self- perceived- competencies; usage;

    Sammanfattning : The aim of the study is to investigate how teachers´ self-perceived competencies and their attitudes toward ICT in the classroom are related to the use of ICT. The methodology that is used for answering the research question is of a quantitative character in form of questionnaires. LÄS MER

  4. 4. Framställningen av ”manligt” respektive ”kvinnligt” : En genusanalys av UR:s ”Livet i mattelandet”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Gedeon; [2018]
    Nyckelord :Genus; manligt och kvinnligt; UR; jämställdhet; barnprogram;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka UR:s utbildningsprogram ”Livet i mattelandet” utifrån ett genusperspektiv. Studien har även syftat till att undersöka hur manligt och kvinnligt gestaltas i utbildningsprogrammets olika avsnitt, samt hur stor plats män respektive kvinnor tar utifrån en mätning av taltidsfördelningen i fyra olika avsnitt. LÄS MER

  5. 5. Flipped Classroom och Digitala Materiel : En Karaktärisering av Tre Naturvetenskapliga Ämneslärares Användning av Digitala Hjälpmedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Victor Galeano; [2018]
    Nyckelord :didactics; physics; flipped classroom; ICT; technology; digital tools; didaktik; fysik; flippade klassrummet; IKT; IT; teknologi; digitala hjälpmedel; SAMR;

    Sammanfattning : IT- och IKT-kompetens utgör en stor del av såväl internationell som svensk utbildningsforskning och enda sedan 60-talet har regeringen gjort satsningar med ändamål att förbättra lärares och elevers kompetens inom dessa områden. Den internationella strävan är att läroplaner införlivar mål för förbättrad IT- och IKT-kompetens, för att förbereda elever inför en arbetsmarknad som alltmer kräver teknologiska kompetenser. LÄS MER

BEVAKA DENNA SÖKNING

Få ett mail när det kommer in nya uppsatser på ämnet IKT.

Din email-adress: