Sökning: "resebranschen kris"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden resebranschen kris.

  1. 1. Varumärkeskommunikation i kristider : En studie av aktörer inom resebranschen i ett uppmärksamhetsekonomiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Josefine Höög; Simon Sjöhed; [2020]
    Nyckelord :Brand communication; Varumärkeskommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Till följd av att Sverige befinner sig i en kris orsakad av coronaviruset har tjänstesektorn drabbats hårt och är i stort behov av äkta varumärkeskommunikation för att engagera publik till att stötta dem. I kristider ökar publikens förväntan på samhällsansvar och relevant kommunikation från varumärken, vilket ställer krav på att kommunikationen uppfattas som trovärdig och äkta för att marknadsföringen ska få positiv effekt för varumärket. LÄS MER

  2. 2. Att bemästra en kris : en studie om krishantering inom flyg- och resebranschen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Lisa Chapovalova; [2013]
    Nyckelord :Kris; katastrof; krishantering; turism; flygindustrin;

    Sammanfattning : Krishantering inom flyg- och resebranschen genomsyras av säkerhet vilket har blivit specielltpåtagligt efter 2000-talets krishändelser och katastrofer. Fokus inom krishantering ligger påatt förbebygga och förbereda organisationen inför en potensiell kris. LÄS MER

  3. 3. I krisens spår : Hur organisationer kan vända kris till kompetens

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ninnie Adrian; Sofie Paulsson; [2008]
    Nyckelord :crisis management; crises; crisis handling; crisis plan; tour-operators; learning organization; organizational competence; human capital; structural capital; crisis management; kriser; krishantering; krisplaner; krishantering; researrangörer; lärande organisation; organisatorisk kompetens; humankapital; strukturkapital;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: I dagens samhälle är det inte längre frågan om en organisation kommer drabbas av kris, utan frågan är snarare när och hur väl förberedd organisationen är för att kunna hantera den. Tsunamin som inträffade annandag jul 2004 var en kris av tidigare sällan skådat slag, den drabbade det svenska samhället i allmänhet och resebranschen i synnerhet. LÄS MER

  4. 4. Att förbereda sig för det oförutsägbara. : Hur en medelstor resebyrå hanterar en internationell kris.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Katarina Gustafsson; Edessa Unesi; [2007]
    Nyckelord :crisis; crisis management; the tsunami disaster; the travelling industry; kris; krishantering; crisis management; tsunamikatastrofen; resebranschen;

    Sammanfattning : Internationella händelser såsom 11 september och tsunamikatastrofen har förändrat förutsättningarna för resebranschen på många sätt. Bland annat har ett ökat säkerhetstänkande hos resenärer manat fram ett paradigmskifte gällande synen på krishantering. LÄS MER

  5. 5. Semesterkatastrofen : En uppsats om hur resebolag hanterar kris och katastrof

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Annelie Almgren; Pernilla Einerborg Broberg; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrunden till den här uppsatsen är den senaste tidens oroligheter i världen, terrorattacker och naturkatastrofer som tsunamin. Dessa skapar rädsla hos människor och det minskar benägenheten att resa. Det drabbar resebolagen då de på grund av detta förlorar kunder. LÄS MER