Erfarenheter och upplevelser av personalförändringar för särskoleelever i grundskolan : En kvalitativ intervjustudie med särskoleelever, elevassistenter och pedagoger avseende förändringar i assistentsituationen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med studien var att få ökad kunskap om hur personalförändringar påverkar särskoleelever som är integrerade i grundskolan. Den typ av personalförändring som avsågs i studien var när elevassistenter slutade arbeta på skolan. Som metod har kvalitativa intervjuer genomförts där både särskoleelever, elevassistenter och pedagoger har fått delge sina erfarenheter och upplevelser. Resultatet visade att det uppstod en orolig situation när beskedet kom, samt under den perioden som pågick fram till att särskoleeleverna, elevassistenterna och pedagogerna fick veta hur den nya situationen skulle bli. Det uppstod även en sorg mellan särskoleeleverna och elevassistenterna, eftersom en nära relation byggts upp emellan dem. Resultatet visade även att särskoleeleverna kunde hitta strategier för återhämtning under den oroliga perioden genom att försöka förstå orsakerna till personalförändringen, förbereda sig för en förändring och hitta stunder för avslappning. När personalförändringen var genomförd och läget åter stabiliserades upplevde samtliga informanter positiva följder av förändringaprocessen, såsom ökad social mognad och självsäkerhet hos särskoleeleverna, utökad erfarenhet inför nya arbetsuppgifter för elevassistenterna och större tro på särskoleelevernas förmågor att klara förändringar hos pedagogerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)