Hållbara leverantörskedjor ur ett småföretagsperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

Sammanfattning: När en stor aktör definierar krav på hållbarhet, så måste även små och medelstora företagförhålla sig till dessa för att vara konkurrenskraftiga. Leverantörskedjor är ofta komplexakedjor med flera olika intressenter med olika åsikter och värderingar, och ju fler nivåer enkedja har, desto mer komplexa blir processerna i kedjan. I en kedja med olika tolkningar avvad hållbarhet är, försöker småföretag att minska kostnader, bygga relationer och samtidigtanpassa sig till en aktör som strävar efter att bli mer hållbar, vilket innebär att komplexitetenökar ännu mer. Syftet med denna studie är att identifiera vilka typer av problem, relaterade tillhållbarhet, som finns för småföretag att hantera i en leverantörskedja, och med teorier omhantering av hållbara leverantörskedjor och wicked problems, analysera hur dessa problemuppfattas och hanteras. Med en kvalitativ ansats och med semistrukturerade intervjuerintervjuades fyra olika småföretag i norra Sverige som alla är en del av en leverantörskedjamed en stor aktör. Tematisk analys användes för att sortera empirin. Resultatet visar att det ärsvårt att definiera vad hållbarhet betyder, att det finns utmaningar i att balansera ekonomiskaöverväganden och hållbarhet, att det inte finns några tydliga hållbarhetskrav inomleverantörskedjan samt att samarbetet kring hållbarhet inom leverantörskedjan är lågt.Framtida forskning skulle kunna ge uppmärksamhet åt potentiella strategier och modellersom främjar samarbete inom leverantörskedjor med syfte att bli mer hållbara. Nyckelord: Hållbarhet, leverantörskedjor, småföretag, wicked problems 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)