IKT, ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT OCH LITERACY - en studie av lärares uttryck för begreppen

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Författare: Karl Johnfors; [2019-09-25]

Nyckelord: IKT; etiskt förhållningssätt; literacy; styrdokument;

Sammanfattning: Studien undersöker högstadielärares uttryck för etiskt förhållningssätt och literacy i relation till IKT. Studien undersöker även lärares uttryck för etik i relation till etiska värden som beskrivs i läroplanen. Teorierna som används i studien för att analysera uttryck för etiskt förhållningssätt är värdepedagogik som formulerats av Thornberg och Orlenius etiska principer. Tre perspektiv på literacy används för att analysera uttryck för literacy. Literacy kan uppfattas som förmågor, social aktivitet eller demokratisk aktivitet. Fyra lärare med IKT kompetens har intervjuats. Tre lärare undervisar i samhällskunskap och en i språk. Resultaten visar att vissa lärare tolkar etiskt förhållningssätt i läroplanen normativt medan andra tolkar etiskt förhållningssätt värdepedagogiskt. Literacy tolkas även olika. Men lärarna tolkar literacy utifrån social och demokratisk syn i undervisning och mentorstid. Lärare har en god förståelse för vad literacy är men deras syn på begreppet är olika. Vidare tolkar lärarna etik och literacy individuellt i läroplanen. Lärarnas uttryck för normativ etik kan begränsa elevernas utveckling av värdepedagogik och demokratisk literacy när IKT verktyg används. Skolans värdesyn och kultur samt lärares syn på risker kan påverka uttryck för lärares etiska syn och literacy. Det framkommer även att lärare kan ha ett motstånd mot IKT vilket även kan påverka uttryck för etik och literacy.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)