Vad skapar CS:GO-proffset “TACO” för maskulint avtryck på sociala medier?

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

Sammanfattning: I denna uppsatsen undersöks det hur den 26 åriga esports-proffset Epitácio "TACO" de Melo representeras på den egna- samt esportsföretaget Godsents Instagram. Analysen har gjorts utifrån Raewyn Connells maskulinitetsperspektiv och vad det kan tänkas göra för avstamp på följarna. Undersökningen har genomförts via en kvalitativ-observerande textanalys. Från vardera Instagramflöde har jag valt ut nio representerande bilder. Bilderna har analyserat genom en mall som skapades utifrån textanalysens principer. Godsent och de Melo har tillsammans skapat en internetpersona som representerar det maskulina idealet som dominerar esportsvärlden. Detta idealet avtecknar sig ur ett ideal som är aggressivt, våldsamt och dominant. Förvisso är inte detta den enda representationen som är synlig men den som ger starkast intryck. Som micro celebrity kultiverar Taco sina fans genom värderingar och budskap och på så sätt bär ett ansvar, framförallt när publiken i esport är så ung. Denna representationen motverkar möjligheten för andra grupper i samhället att ta del av samfundet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)