Kartläggning av hur mystiska erfarenheter uppstår, upplevs, påverkar hälsan på sikt och deras verkningsmekanismer.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Medvetandetillstånd som kraftigt skiljer sig från vanlig vakenhet, och som kan skapa långsiktigt positiva psykologiska konsekvenser har getts många namn. Några exempel är religiösa erfarenheter, peakerfarenheter och mystiska erfarenheter. Begreppet RSME (Religious, Spiritual, Mystical Experience) har använts för att beskriva att flera begrepp används för att beskriva en erfarenhet med gemensam kärna. Studiet av RSME är värdefullt då erfarenheten upplevs som storslagen, samtidigt som kan de skapa bestående positiva förändringar. Syftet med denna litteraturöversikt är att besvara frågeställningarna: 1) Vad möjliggör uppkomsten av en RSME, och vad ökar sannolikheten för dess uppkomst? 2) Vad karaktäriserar RSME:s ur ett fenomenologiskt, kognitivt och neurologiskt perspektiv? 3) Vilka är de positiva utfallen av RSME:s? 4) Vilka är mekanismerna bakom RSME:s positiva verkan? Initieringen av RSME:s sker genom tillräcklig signalering av serotoninreceptorn 5-HT2AR. Psykedelika är den enda kända metod som med hög träffsäkerhet kan framkalla RSME:s. Flera kontextuella faktorer inom och utom individen påverkar sannolikheten för uppkomsten av en RSME. Subjektivt karaktäriseras RSME:s av en stark känsla av förening, förändrad uppfattning av tid och rum, och extremt positiva känslor. Under en RSME är en rad kognitiva förmågor tillfälligt nedsatta, medan kapaciteten i några ökar. Neurologiskt förändras hjärnans kommunikationsmönster, och dess tilltro till sina predicerande modeller sjunker. Positiva förändringar avseende psykisk hälsa har efter RSME:n setts bland friska, och hos personer med psykiatriska och somatiska diagnoser. Anledningen till de positiva konsekvenserna tros bero på erfarenhetens storslagenhet, psykologiska insikter, känslomässiga genombrott, och ökad psykologisk flexibilitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)