Negativa spänningar! En kvalitativ studie av affärsrelationer efter implementeringen av miljöledningssystem

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Daniel Fonad; Jacob Liss; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka vilka negativa spänningar som kan uppstå iaffärsrelationer vid införandet av ett miljöledningssystem i ett företag, och hur de kan uppstå.Tillämpningen av hållbara strategier kan visa sig ha negativa effekter på affärsnätverk, vilketpå lång sikt kan skada, försvåra eller till och med bryta affärsrelationer. Studien har utförtsgenom kvalitativ metod genom semistrukturerade intervjuer, där fyra olika företag harintervjuats för att undersöka deras syn på de förändringar som miljöledningssystemets kravhar medfört samt dess negativa konsekvenser. Studiens slutsats är att samtliga av de fyratyperna av negativa spänningar har identifierats hos de intervjuade företagen, vilka kanuppkomma på flera olika vis. Denna studie ämnar att bidra till marknadsföringslitteraturengenom att öka medvetenheten om negativa spänningars förekomst och uppkomst iaffärsrelationer vid implementering av miljöledningssystem. Genom detta möjliggör studienförberedelser och förebyggande åtgärder vid implementeringen av ett miljöledningssystem ien organisation. Det blir således relevant att i framtiden studera hur negativa spänningar kanförebyggas, utifrån sätten som de har visat sig kunna uppkomma på i denna studie.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)