Kommunikationens roll i målstyrning : En kvalitativ fallstudie om kommunikation i Länsförsäkringar Kalmar läns målstyrning

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Bakgrund: Kommunikation är en basal del i människans liv, både privat och i arbetslivet. Företag fokuserar mycket på affärsstrategier och verksamhetsplaner för att uppnå utveckling och framgång. Målstyrning är ett av de sätt som en verksamhet kan styra sin organisation genom och detta för att eftersträva goda resultat med hjälp av verksamhetens medarbetare. Målstyrningen kräver mycket från ledning, chefer och medarbetare, men används kommunikationen på rätt sätt? Forskningsfråga: Hur ser kommunikationen ut i målstyrningsprocessen? Bidrar god kommunikation till delaktighet och målkongruens inom ramen av målstyrning? Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka på vilket sätt målstyrningen används på Länsförsäkringar Kalmar län och hur kommunikation används och upplevs i målstyrningsprocessen. Detta för att kunna ge företag som Länsförsäkringar en insikt i hur arbetet med kommunikation kan påverka dem. Metod: Metoden som har använts för denna studie är en fallstudie som genomfördes med en kvalitativ forskningsstrategin. Den empiriska datan samlades in med hjälp av semistrukturerade intervjuer som genomfördes på totalt sex respondenter, två chefer och fyra medarbetare. Då uppsatsen bygger på både deduktiva och induktiva inslag har den abduktiva ansatsen tillämpats. Resultat och slutsatser: Denna studie förklarar kommunikation som en viktig del i framgången för ledning genom mål. Cheferna har ansvaret för att kommunicera all information som måste gå från styrelsens ledare till de operativa anställda där denna kommunikation ger positiva effekter på både deltagande och målkongruens. Resultaten visar att medarbetare upplever delaktighet inom målstyrningsområdet vilket skiljer sig mot tidigare forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)