Organisationskulturens roll i fastighetsmäklarföretag : en studie om olika kulturs- och motivationsfaktorers påverkan inom fastighetsmäklarföretag i Gävle.

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Syfte: Vi har valt att studera organisationskulturen hos fastighetsmäklarföretag i Gävle. Vi ville skapa en förståelse för hur företagen kunde arbeta med organisationsskulturen för att bidra till en högre motivation hos personer verksamma i mäklarbranschen. Syftet med detta examensarbete var därför att lyfta fram ett antal faktorer inom organisationskulturen som påverkar arbetsmotivationen hos fastighetsmäklare i Gävle. Metod: En kvalitativ forskningsmetod valdes på grund av att organisationskultur är något abstrakt och som snarare ska upplevas än mätas. Primärdata samlades in genom kvalitativa intervjuer samt deltagande observation och sekundärdatan samlades in genom artikelsökning samt litteratursökning. Vi har bearbetat vår data genom meningskategorisering och meningskoncentrering. Detta för att sammanfatta och få fram det mest väsentliga från intervjuerna. Därefter har empirin jämförts samt analyserats med redan nämnd samt för uppsatsen ny teori. Vi har slutligen skapat en organisationskultursmodell anpassad efter fastighetsmäklarbranschen i Gävle. Resultat & slutsats: De viktigaste faktorerna för att skapa en god organisationskultur är: god gemenskap, bra ledarskap, ”frihet under ansvar” och rätt utrustade lokaler. Edgar Scheins grundläggande antaganden, som framförs i teoriavsnittet, ska enligt vår mening rotas centralt hos huvudkontoret medan de gemensamma värderingarna och artefakterna växer fram på det lokala kontoret.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)