Inkludering av elever i ett mångkulturellt klassrum inom religionsämnet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

Sammanfattning: Syftet med denna kunskapsöversikt är att få syn på problematik som kan uppstå inom religionsundervisningen som resultat av ett multikulturellt klassrum med en religiös mångfald. Vi skriver detta arbete eftersom vi vill inspirera till att öka inkluderingen av alla elever genom att synliggöra olika perspektiv och förhållningssätt som kan tillämpas i klassrummet. Vi vill lyfta flera perspektiv för att måla en klarare bild av problematiken som kan uppstå i klassrummen. Det har vi kunnat göra genom vår informationssökning som vi skapat genom att vi har använt oss av metoden systematisk kunskapsöversikt. I resultatet framkommer det att vi har sett hur eleverna kan behöva en varierad religionsundervisning för att öppna upp sina ögon samt våga visa sin tro. Det har framkommit att en av nycklarna till inkludering är att klassrummet bidrar till en trygg plats för varje elev. Det gäller även vilket förhållningssätt man som lärare väljer att ha. Sedan har vi sett hur lärarutbildningen kan påverka hur undervisningen ser ut för studentens framtida elever. Detta har vi även berört i vår slutsats, där har vi kommit fram till att det är mycket som spelar roll i hur en inkludering ökas. Vi kunde dra slutsatser som vi inte räknat med, vilket vi fann mycket intressant och det fick oss att tänka till.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)