Förskollärarens kollegiala ledarskap : En fenomenologisk studie om förskollärares upplevda erfarenheter av att leda det pedagogiska arbetet i arbetslaget

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Författare: Johanna Katrin; [2024]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I den svenska förskolan arbetar förskollärare, barnskötare och annan personal tillsammans i arbetslag. För att höja förskoleverksamhetens pedagogiska kvalitet genomfördes 2010 en reform som innebar en förändring av det gemensamma arbetslagsansvaret som rått i svensk förskola i över fyrtio år. I läroplanen framhävdes förskollärares ansvar för att leda det pedagogiska arbetet på förskolan genom ett separerat förskollärar- respektive arbetslagsansvar. 2016 genomförde Skolinspektionen en granskning av hur förskolan tagit sig an det förändrade uppdraget. Resultatet av kvalitetsgranskningen visade att i de flesta förskolor gjordes ingen skillnad mellan yrkeskategorierna trots en medvetenhet om att förskolläraren har ett särskilt ansvar för att leda arbetet. Nu har ytterligare några år gått sedan införandet av reformen och studiens syfte är att öka förståelsen för hur förskollärare idag upplever det kollegiala ledarskapet i förskolan. Studien tar utgångspunkt i fenomenologi som filosofisk teori och metod. Fenomenologisk forskning handlar om att söka efter essensen i fenomenet genom att ta del av informanters livsvärld samt göra den synlig och möjlig att förstå. Tio förskollärare deltog i semistrukturerade intervjuer som sedan analyserades med hjälp av Giorgis analysmodell. Efter analysen framträdde essensen i form av två huvudsakliga teman: Innebörder av förskollärares kollegiala ledarskap och Förutsättningar för att kunna leda. Resultatet visar att det kollegiala ledarskapet framför allt beskrivs handla om att rikta fokus mot målen i läroplanen, planera och leda det målstyrda arbetet och tillsammans med sina kollegor i arbetslaget omsätta det i praktiken. Det kollegiala ledarskapet upplevs kräva framför allt kommunikativa och sociala förmågor men även ledarskapsförmågor som att kunna driva arbetet framåt och vara rak och tydlig. För att kunna genomföra uppdraget som kollegial ledare upplevs tid för reflektion, både i och utanför arbetslaget, tid för att hålla sig ajour med forskning samt stöd av andra, både kollegor och rektorer som viktiga förutsättningar. När informanterna beskriver sitt ansvar i arbetslaget framträder ett ledarskap och en god insikt i vad deras yrkesroll innebär vilket tyder på att förskollärarnas kollegiala ledarskap idag är bättre implementerat i den pedagogiska praktiken på förskolan än tidigare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)