"Shit, det där kan jag också göra" : En kvalitativ studie om individers upplevelser av att vara ung entreprenör

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Nyföretagandet i Sverige växer sig allt starkare, vilket medför att entreprenörskap främjas från såväl statligt håll som enskilda organisationer genom bland annat investeringar och rådgivning. En viktig målgrupp för dessa aktörer är unga människor, och enligt Tillväxtverket kan två av tre människor mellan 18 och 30 år tänka sig att starta företag. Samtidigt visar annan statistik att många unga människor upplever att det är svårt att komma igång med en egen verksamhet, men även att tillväxten av unga företagare överlag är svag. Den här problematiken väcker intresse för de som faktiskt har valt att bedriva entreprenörskap i ung ålder. Syftet med det här arbetet var således att undersöka individers erfarenheter av att vara ung entreprenör. Vi valde att studera närmre vad det är som driver unga människor till att starta eget företag, vilka hinder och möjligheter det finns med ungt entreprenörskap, samt vilken kompetens som är viktig för att nå framgång som entreprenör. De teoretiska utgångspunkter som låg till grund för studien var Kerstin Keens kompetensteori och Hans Landströms beteendeteori. Vi medräknade även Daniel H. Pinks diskussioner om begreppen drivkraft och motivation, samt att vi utgick från tidigare forskning om hinder som uppstår vid entreprenörskap. Vi genomförde kvalitativa intervjuer med åtta personer i åldrarna 19-28 som alla var entreprenörer. Vi redovisade huvudsakligen uppfattningar som var gemensamma för en majoritet av de intervjuade unga entreprenörerna. Svaren analyserades sedan i relation till det teoretiska underlaget som redovisades ovan, i syfte att öka vår förståelse för entreprenörernas upplevelser. Vår undersökning visade att de unga entreprenörerna drevs till stor del av utmaningar och att kunna skapa sin egen framgång genom företagande. Andra incitament till entreprenörskap var inspiration från andra människor, men också att ha ett intresse för verksamheten. Entreprenörernas unga ålder gjorde att de vågade vara mer risktagande i sitt arbete utan att ta hänsyn till konsekvenserna. Att syssla med sådant som hör ungdomen till, som exempelvis teknik, ansåg de var fördelaktigt i deras företagande. De unga entreprenörerna lyfte dessutom fram att de ansåg sig ha lättare att få stöd av organisationer och sociala kontakter. Det som kunde utgöra ett hinder av att vara entreprenör i ung ålder var skepticism, nämligen att andra människor i arbetslivet inte tog dem seriöst. Ett annat hinder, som var oberoende av deras unga ålder, var otillräcklig information från exempelvis Skatteverket. Utifrån vad de unga entreprenörerna berättade i våra intervjuer så skulle en lyckad företagare vara nytänkande och kunna lösa problem som uppstår. Denne skulle likaså kännetecknas av beslutsamhet, men också ha förmågan att inse vad ens styrkor och svagheter är. Slutligen var det viktigt att kunna lära sig medan man arbetar, eller ”learning by doing” som uttrycket lyder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)