Ambulanspersonalens upplevelse av att vårda barn inom ambulanssjukvården

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Ambulanspersonalen behöver kunskap och kompetens att bemöta och bedöma alla patienter oavsett ålder, symtom, tillstånd och sjukdom. Barn är en liten patientgrupp inom ambulanssjukvården vilket leder till att ambulanspersonalen kan uppleva begränsningar och brist på viktig erfarenhet vid vårdande av barn. Barn är mer komplexa och skiljer sig mot vuxna vilket kan medföra stress och osäkerhet i samband med ambulansuppdrag som involverar barn. Kunskap om barnets ålder, mognad och utveckling behövs för att ambulanspersonalen ska kunna närma sig barnet och ge vård på bästa sätt. Ambulanspersonalen har inte bara ett ansvar att ge en professionell vård som är anpassad till barnet, utan det krävs även att ambulanspersonalen har kompetens att kunna bemöta barnets vårdnadshavare. Syfte: Syftet med studien var att utifrån aktuell forskning beskriva ambulanspersonalens upplevelse av att vårda barn inom ambulanssjukvården. Metod: En litteraturöversikt med en systematisk ansats för att sammanställa befintlig forskning inom området baserat på tio kvalitativa artiklar. Resultat: Ambulanspersonalen upplevde en rad olika utmaningar att vårda barn. Bland annat utmaningar i att kunna bemöta vårdnadshavaren samt barnet och dennes behov. Ambulanspersonalen upplevde negativa känslor såsom stress och osäkerhet vid omhändertagande av barn, vilket till stor del berodde på otillräcklig utbildning och bristande erfarenhet. Slutsats: Den låga frekvensen av möten med barn och bristande kompetens som ambulanspersonalen upplever påverkar både vårdkvalité och patientsäkerhet. Ambulanspersonalen önskar mer utbildning gällande barn som patienter för att känna sig mer förberedd inför vårdmötet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)