"If you're a normal kid, reading this because you think it's fiction, great. Read on." : En komparativ narratologisk analys av berättare och narrat i Rick Riordans The Lightning Thief och The Lost Hero

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka berättarna och narraterna i Rick Riordans The Lightning Thief (2005) och The Lost Hero (2010), samt att se vilka implikationer de har på berättandet i sig självt. Uppsatsen fokuserar på en komparativ undersökning av romanerna i fråga, och gör allt detta från en narratologisk utgångspunkt. Det narratologiska perspektivet kommer framför allt ifrån Gérard Genettes Narrative discourse och hans termer extra-, intra-, hetero- och homodiegetiskt berättande. Studien av narraten gör detsamma men med Gerald Prince artikel ”Introduction to the Study of the Narratee” i Reader-response criticism: from formalism to post-structuralism. För ett bredare perspektiv på flera, både nyare och äldre, narratologiska studier använder uppsatsen också Manfred Jahns ”Narratology 2.1: A Guide to the Theory of Narrative”. Genom analysen kan man utläsa att The Lightning Thief antar ett homo- och extradiegetiskt berättande med en specifik grupp av narrater. Detta kontrasteras med The Lost Heros hetero- och extradiegetiska berättande med en grundnarrat utan uppenbara kännetecken. I förlängningen kan man också upptäcka att det finns en skillnad mellan berättarens och narratens förhållande till en verklig läsare och hur, speciellt i The Lightning Thief, läsaren är tvingad att fundera på hur den relaterar till både narraten och berättaren. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)