Implementering och uppföljning av Lean inom en flygplatsverksamhet : En fallstudie utförd hos Swedavia Umeå Airport

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Författare: Fanny Adamson; Erik Carlsson; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Antalet flygresenärer har ökat de senaste åren och mycket tyder på att trenden fortsätter i samma riktning. I och med detta har krav från flygplatsägare, miljö- och standardkrav samt krav från flygbolagen blivit allt hårdare. Sammantaget skapar det incitament för flygplatser att arbeta med ständiga förbättringar. Ett sätt att arbeta med ständiga förbättringar är att använda sig av filosofin Lean. Det finns inom litteraturen ett flertal utvecklingsområden och svårigheter med Lean vilket många företag stöter på, till exempel brist på ledningens engagemang, otydliga mål och strategier samt otillräcklig utbildning för medarbetare. Lean används idag på flygplatser runt om i världen, dock finns det få studier som behandlar Lean inom flygplatsverksamheter. Examensarbetet genomfördes vid Swedavia Umeå Airport med syftet att undersöka hur flygplatsverksamheter kan implementera och följa upp Lean. Intervjuer och observationer genomfördes för att skapa ett orsak-verkan-diagram för att visualisera förbättringsarbetet. Detta jämfördes med en konceptuell modell utformad från en litteraturstudie för att se hur förbättringsarbetet kunde utvecklas. Ytterligare genomfördes en litteraturstudie med fokus på uppföljning och mätning vilket låg till grund för rekommendationer kring uppföljning av förbättringsarbetet. Resultatet visade att flygplatsen upplevde liknande utvecklingsområden som tidigare studier visat på med Lean inom andra kontexter, bland annat vikten av ledningens engagemang och att sätta tydliga mål. Hos fallföretaget återfanns en grund kring förbättringsarbetet med bland annat utsedda Lean-ledare, ett antal Lean-verktyg som används samt en vilja inom organisationen att arbeta med förbättringsarbete. Rekommendationerna är en del i att rikta denna vilja mot samma håll, strukturera upp informationsflödet och att utveckla förbättringsarbetet. Umeå Airport rekommenderas därför att bland annat sätta upp tydliga mål för förbättringsarbetet, införa förbättringsmöten inom arbetsgrupperna och mellan förbättringsledarna samt att ledningen bör efterfråga arbetet. Ytterligare ges rekommendationer för hur uppföljning kan ske genom att argumentera för hur nuvarande mätetal kan användas i förbättringsarbetet samt en komplettering av ett verktyg för att kunna definiera nuläge och följa upp enskilda förbättringsförslag. De rekommendationer som ges skulle kunna appliceras på andra organisationer som kommit ungefär likna långt i Lean-arbetet oavsett kontext.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)