Implementering och arbete med strategisk CSR : Vad, vem och hur

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Sammanfattning: 1. Inledning: Hållbarhet blir alltmer aktuellt i dagens samhälle, och företag spelar en stor roll för den globala hållbarheten. Sättet som företag kan uppnå hållbarhet är genom att jobba med Corporate Social Responsibility (CSR). Genom att införa ett CSR-perspektiv i företagets strategiska planer uppstår strategisk CSR, och för att ha en fungerande implementering och arbete med strategisk CSR kom vi fram till att tre nyckelfaktorerna vad, vem och hur behöver beaktas.  Forskningsfrågor:  -       Vad behöver göras för att implementera och arbeta med strategisk CSR? -       Vem ansvarar för implementeringen och arbetet med strategisk CSR?  -       Hur behöver implementeringen och arbetet med strategisk CSR göras?  Syftet är att förklara de tre nyckelfaktorerna vad, vem och hur, för att ett företag ska kunna implementera och arbeta med strategisk CSR, och även utveckla en modell för implementeringen och arbetet med strategisk CSR.    2. Teoretisk referensram: Den teoretiska referensramen inleds med en övergripande modell som sammanställer en helhetsbild över strategisk CSR i relation tre nyckelfaktorer vad, vem och hur för implementering och arbete med strategisk CSR. Vidare resulterade insamlingen av teorin till att vad- och hur-avsnittet utgörs av samma fyra huvuddelar, vilka är, Strategisk planering, etik och policy, intressentrelationer samt rapportering, och att vem-avsnittet utgörs av i två huvuddelar, roller och ansvar. I slutet av kapitlet presenteras en kodning av teorin.    3. Metod: Denna studie är en kvalitativ studie som använder sig av en abduktiv forskningsansats, och för att besvara studiens syfte används små-N-studie som forskningsstrategi.    4. Resultat: I resultatet presenteras information om vad Amazon, Tesla, Nike, PwC och Spotify gör i sitt arbete med CSR, som är hämtad från företagsrapporter och andra källor som beskriver företagens CSR-arbete. Resultatet är indelat i fem avsnittet och varje avsnitt innehåller data om ett företag samt en inomfallsanalys som inledas med en modell, där kodningen av empirin har analyserats med kodning av teorin.   5. Diskussion: I diskussionen presenteras en mellanfallsanalys som är en sammankoppling av inomfallsanalyserna, där likheter och skillnader mellan företagen och teorin diskuteras. Nya delar identifierades som inte kunde tolkas med hjälp av teorin. Vidare presenteras ytterligare litteraturgenomgång för att kunna tolka de nya delarna som uppkom vid datainsamlingen. Kapitlet avslutas med en avslutande modell för strategisk CSR.   6. Slutsats: Studien resulterade i en tydlig förklaring av de tre nyckelfaktorerna och en modell för implementering och arbetet med strategisk CSR. Modellen beskriver följande fem huvudområden: strategisk planering, etik och policy, intressentrelationer, rapportering och samarbetet med andra organisationer inom nyckelfaktorerna vad och hur. Nyckelfaktorn vem beskrivs genom att beskriva vilka i organisationen som har ansvaret för strategisk CSR. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)