Lärares olika metoder för att öka elevers läslust

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med vårt arbete är att vi som blivande grundskollärare får kunskap om olika metoder som kan användas för att motivera elevers läslust i det tidiga mellanstadiet, då det har visat att elevers läslust har minskat. Arbetet utgår från frågeställningen “Hur kan lärare motivera elever i det tidiga mellanstadiet till en ökad läslust?”. Det har använts en systematisk litteratursökning i databaser som är rekommenderade av Malmö universitet. I resultatet har det lyfts fram ämnen som metoder, klassrumsmiljön och samarbete som är olika metoder lärare kan använda sig av för att öka elevers läslust. Inom dessa tre ämnen har metoder som högläsning, samarbete med skolbibliotek och vikten av ett organiserat klassrum haft en viktig roll för elevers motivation för läslust. I diskussionen presenteras resultatets konsekvenser och risker samt koppling till yrkesprofessionen och våra erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen. Exempelvis tas det upp att högläsning hade en positiv effekt på elevers läslust, men att nackdelen med högläsning var att lärare behövde fånga upp alla elevers intressen i klassrummet. Därav behöver lärare tänka på vad valet av bok kan ge för effekter på elevers läslust. I vår verksamhetsförlagda utbildning har vi observerat att svårighetsgraden på högläsningsboken har sett olika ut beroende på vilken läsnivå eleverna befinner sig på. En slutsats är att elevers läslust kan påverkas av olika metoder samt av olika professioner som arbetar i skolan, men att det är lärare som har den viktigaste rollen i att arbeta med elevers läslust. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)