Ny teknik, nya möjligheter? : En kvantitativ studie om ungdomars erfarenheter gällande digitalisering samt yrkes- och studiemöjligheter på landsbygden

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: När teknologin blir, i stort sett, påtvingad och användningen ökar, tänker vi annorlunda till  hemarbete och studier på distans? Problemet vi fokuserar på i denna studie är flytta eller  stanna kvar problematiken. Där har vi valt att med en enkätstudie undersöka en  gymnasieskola som geografiskt ligger utanför de större städerna, hur deras andra och tredje  års elever upplever om de vill flytta från hemkommunen i framtiden för att nå deras yrke- och studiedrömmar eller ser de möjligheter i hemkommunen. Syftet och frågeställningen har ämnat att svara på hur eleverna ser på deras erfarenheter gällande digitalisering, studie- och yrkesmöjligheter samt möjligheten att stanna kvar i hemkommunen. Handlingshorisont har varit ett centralt begrepp som Hodkinson & Sparkes använder i Careership Theory. Även lokala habitus och institutionaliserat habitus har haft betydelse i denna studie. Vårt resultat visar att ungdomarna inte är märkbart påverkade av digitaliseringens utveckling när det kommer till studie- och yrkesval, trots erfarenheter av distansundervisning och familj som arbetat hemifrån. Vår forskning visar att ungdomarna ser något större på möjligheterna att arbeta än vad de gör när det kommer till att studera i relation till att stanna kvar i hemkommunen. En stor procentandel ser sig själva flytta från hemkommunen efter gymnasiet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)