”Det är alldeles för svårt” – vuxna andraspråkselever och yrkeslärare läser samt reflekterar över innehållet i en lärobok i kursen Omvårdnad 1

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Sammanfattning: I denna uppsats presenteras en studie av utmaningar som vuxna andraspråkselever som läser en yrkesutbildning inom den kommunala vuxenutbildningen möter när de läser texter i en lärobok i ämnet Omvårdnad 1. Lärobokstexterna undersöks med en kombination av kvantitativa och kvalitativa metoder där de senare består i att vuxna andraspråkselever som studerar vård- och omsorgsprogrammets kurser inom kommunal vuxenutbildning läser, gör markeringar i och kommenterar på två texter i läroboken. Yrkeslärare med antingen svenska som förstaspråk och svenska som andraspråk som arbetar med vård- och omsorgsprogrammets kurser inom komvux gör motsvarande uppgift. Syftet är att få en bild av vad vuxna andraspråkselever upplever som utmanande i lärobokens texter och av vilka insikter yrkeslärare som möter vuxna andraspråkselever på väg mot undersköterskeexamen har i vuxna andraspråkselevers möten med skolans texter. Resultatet av studien visar att skolspråket som beskrivits som utmanande inom framför allt naturorienterande- och samhällsorienterande ämnen även i yrkesprogrammens läroböcker vållar problem för vuxna andraspråksinlärare. Resultatet visar också att yrkeslärare är skickliga på att förutse vad som vållar vuxna andraspråkselever svårigheter när de läser lärobokstexter men att de samtidigt inte har insikter i vad utmaningarna består av. En viktig slutsats är också att yrkeslärare med svenska som andraspråk har viktiga perspektiv på lärobokstexterna som yrkeslärare med svenska som förstaspråk saknar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)