Spelarupplevelse i MOBA-spel : Betydelsen avtävling, lagarbete och mästerskap

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Författare: Andreas Bengtsson; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna studie utforskar spelarupplevelser inom Multiplayer Online Battle Arena (MOBA)-spel, med fokus på tävling, lagarbete och mästerskap. Genom djupgående intervjuer har en kvalitativ analys genomförts för att belysa sambandet mellan spelbalans, kommunikationsverktyg och stödsystem för spelare. Mästerskap framhävs som en central aspekt som markant förhöjer spelengagemanget, med en förstärkt effekt i lagbaserade sammanhang. Emotionell dynamik visade sig vara avgörande för spelupplevelsen, vilket understryker vikten av effektiv kommunikation och balanserad spelmekanik. Framtida forskning rekommenderas att ta ett bredare angreppssätt genom att kombinera kvalitativa och kvantitativa metoder för en mer heltäckande förståelse av spelarupplevelser. Att inkludera en mångfaldig spelardemografi och beakta kontinuerligt utvecklande speltrender är av största vikt. Studiens resultat understryker nödvändigheten för spelutvecklare att integrera både tekniska och sociala dimensioner i speldesignen, vilket främjar aspekterna av tävling, lagarbete och mästerskap och bidrar till en berikad spelupplevelse. Sammanfattningsvis kastar forskningen ljus över det komplexa samspelet mellan färdighetsutveckling, emotionellt engagemang och lagdynamik inom MOBA-spelens värld, och ger riktning för framtida spelutveckling och forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)