Konsumenters acceptans och preferenser för chokladsockerkakor med olika matfetter : En sensorisk analys på effekten av smör respektive margarin i chokladsockerkaka

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

Författare: Emilia Frankén; Chika Holmström; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Margarin och smör är två kontroversiella livsmedel som stöts och blöts i diskussioner emellan människor, bl.a. i olika forum på internet. Ur näringssynpunkt skiljer sig produkterna åt, och generellt sett har smör en högre andel av mättat fett i jämförelse med margarin. Margarin är delvis baserade på vegetabiliska fetter och berikade med A-och D- vitamin, vilket är mer i linje med gällande näringsrekommendationer. Däremot har smör aromämnen som är unika för själva produkten som kan bidra till konsumenternas positiva smakupplevelse. Denna undersökning är ett samarbete med Unilever och varumärket Milda Margarin, för att ta reda på om olika matfetter i en chokladsockerkaka påverkar konsumenters gillande. I denna undersökning valdes att begränsas till Milda mat- och bakmargarin och Arla smör, efter uppdragsgivares önskan. Hypotesen för denna undersökning är att konsumenter inte upplever någon smakskillnad mellan chokladsockerkakorna och det med en signifikansnivå på 5 %. Konsumenttestet genomfördes som ett dubbelsidigt sensoriskt partest på otränade konsumenter. Testerna genomfördes i gallerior och i anslutning till matbutiker i Uppsala. Chokladsockerkakorna serverades i portionsbitar kodade med tresiffrig kod som slumpmässigt valts ut och serverades i en balanserad serveringsordning. Konsumenterna informerades om allergener, etiska överväganden och tillvägagångssätt för studien, både skriftligt och muntligt. Enkäten bestod av hedonisk sjugradig skala gällande chokladsockerkakornas egenskaper som konsumenter fyllde i för båda proven. Totalt deltog 338 konsumenter (n=338) i åldrarna 20 år och uppåt. Hypotesen som sattes upp för undersökningen visade sig vara korrekt, eftersom det fanns ingen signifikant skillnad mellan proverna. Konsumenterna upplevde ingen skillnad emellan proverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)