Vad är ett värde värt? : En studie om hur fallföretaget Capellagården kan visa på de värden de producerar

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Författare: Jonna Brehmer; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: För ett företag kan det vara problematiskt att visa på sådana värden som inte går att mäta med siffror. Att värdera, samt definiera, sådana värden är komplext och värderas olika beroende på vem intressenten är. Ett företag har många intressenter, och samarbete med dessa är centralt för ett företags framgång. Ett företag formas i största mån utifrån de förutsättningar som finns i omvärlden, vilket gör att det är väsentligt att fokusera på just dessa delar. Syfte: Studiens syfte är att identifiera hur Capellagården själva uppfattar de värden de producerar samt hur de kan visa på dessa. Detta görs genom att jämföra med den bild av värde två av företagets intressenter har.  Metod: Denna uppsats är genomförd enligt ett abduktivt angreppssätt där empiri och teori kopplats till varandra och finjusterats under arbetets gång. Den främsta empirin är insamlad genom intervjuer, och uppsatsens datainsamling är därför av kvalitativ art. Slutsats: Studiens resultat bekräftar att värde är ett svårdefinierat begrepp och att det värde som Capellagården producerar uppfattas olika av olika intressenter. Vidare har studien kunnat bekräfta att det är viktigt att vårda relationer samt att dessa kan bidra till ökade värdeupplevelser.   Nyckelord: värdeskapande, värde, intressent, samarbete

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)