Vårdpersonals erfarenheter av simuleringsövningar av akuta omhändertaganden

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

Sammanfattning: Bakgrund: Personal inom hälso- och sjukvård ställs ofta inför akuta situationer. Simuleringsövningar har länge använts i vårdundervisning och beskrivs som en möjlighet att lyfta kompetens och erfarenhet av akuta omhändertaganden för att passa kraven i vården. Det finns olika typer av simuleringar med varierande teknologi samt simuleringar med skådespelade patienter.  Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva vårdpersonals erfarenheter av simuleringsövningar av akuta omhändertaganden på sjukhus. Metod: En kvalitativ litteraturstudie baserad på nio artiklar. Sökningar gjordes i databaserna PubMed och Cinahl. Analys utfördes med hjälp av dataanalys för litteraturstudier beskriven av Popenoe et al.. Resultat: Analysen resulterade i två kategorier och åtta underkategorier. Kategorierna var ”simuleringar utgör en miljö som kan underlätta lärande och väcker tankar och känslor” och ”simuleringar ger värdefull kunskap som kan användas i vården”.  Konklusion: Det är viktigt hur simuleringarna utformas för att deltagarna ska kunna tillgodose sig bestående kunskap på bästa sätt. Möjlighet till upprepade övningar kan utveckla och bibehålla förmågor som leder till säkrare vård och ett effektivare arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)