Sjuksköterskors upplevelser av att vårda barn på akutmottagning: en litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Sjuksköterskor är skyldiga att arbeta evidensbaserat för att ge säker vård utifrån patientens behov. Utmärkande för en god vård är ett vårdande som möter varje patient så öppet och följsamt som möjligt. Att skapa ett vårdande möte till barn när de är patienten kräver att sjuksköterskan skapar tillit och en god relation till barnet för att ge god och säker vård. Syfte: Syftet är att undersöka sjuksköterskors upplevelser av att vårda barn som inkommer till akutmottagning. Metod: En allmän litteraturöversikt valdes som metod för det här examensarbetet. En allmän strukturerad sammanställning över de omvårdnadsområden som kan vara relevanta för sjuksköterskors upplevelser av att vårda barn som inkommer till akutmottagning. Resultat: Sjuksköterskorna upplevde att hur de arbetade och hanterade situationer med barn hade betydelse för vad mötena resulterade i. Att vårda barn på akutmottagningar kan hos sjuksköterskor skapa känslor av otillräcklighet och osäkerhet i pressade situationer. Tidsbrist och underbemanning är faktorer som kan leda till minskat förtroende samt minskad möjlighet att skapa trygghet i möten med barn. Konklusion: Att möta och vårda barn på akutmottagning innebär för sjuksköterskan att arbeta med ett vårdande förhållningssätt. Personcentrerad vård är grundläggande ochinkludering av föräldrar bidrar till ökad trygghet för barnet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)