How the educational system in China is designed

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Detta är en kvalitativ studie, och syftet är att undersöka och få en djupare förståelse för Kinas skolsystem. Resultat från internationella jämförande studier, exempelvis PISA-undersökningen och TIMSS-studien, visar att kinesiska studenter har de högsta matematiska poängen. Detta väckte vårt intresse och ledde till början av denna studie. Forskningsmaterialet kommer från observationer vid tre skolor och intervjuer med aktiva lärare, blivande lärare och en rektor i Hohhot, Kina. Resultaten och slutsatsen av denna studie visar att innehållet i den kinesiska läroplanen är omfattande och ger inte mycket tid att individualisera lektionerna. Det kinesiska skolsystemet är mycket provorienterat, och tillsammans med pressen från samhället och deras föräldrar, är eleverna tvungna att tillbringa en hel del tid att studera.En annan slutsats till denna studie är att blivande lärare i Kina inte har mycket praktik på skolor, men de studerar en hel del matematik och metodik vid universitetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)